idrettstinget.jpg

Nordland idrettskrets sitt forslag til Idrettstinget

Nordland idrettskrets sendte inn forslag til Idrettstinget om å la idrettsrådene bruke inntil 5% av LAM til egne tiltak for idrettslagene i kommunen. Forslaget ble ikke behandlet, men oversendt det nye idrettsstyret for vurdering.

Etter en sondering blant tingdelegatene forsto representantene fra Nordland at forslaget kom til å bli stemt ned uten ytterligere debatt. Hensikten med forslaget var selvfølgelig å få et positivt vedtak, men også å skape en debatt. Debatten kan gi grunnlag for en bedre forståelse av at det faktisk koster penger å administrere aktivitet, og at noe midler til idrettsrådene bør komme fra spillemidlene. Først da vil idrettsrådene føle at de blir tatt på alvor.

Konklusjonen ble dermed at man ville oppnå mer hvis man trakk forslaget, og heller oversendte det til det nye idrettsstyret for vurdering. Nå er det dermed opp til nytt idrettsstyre å ta debatten, og bestemme om de skal ta saken opp med departementet so mfastsetter retningslinjene for bruk av lokale aktivitetsmidler.