Gleder seg: Marius Norli, Sigurd Roestad, Ali Al-Saad.   Midterste rad - rad nr. 2 fra venstre: Solveig Nygård, Marie R. Haakonsen, Victoria Valner og Marte B Fossestøl. Fremste rad fra venstre: Monja Jakobsen og Anneline Tangen. Foto: Geir Owe Fredheim
Gleder seg: Marius Norli, Sigurd Roestad, Ali Al-Saad.  Midterste rad - rad nr. 2 fra venstre: Solveig Nygård, Marie R. Haakonsen, Victoria Valner og Marte B Fossestøl. Fremste rad fra venstre: Monja Jakobsen og Anneline Tangen. Foto: Geir Owe Fredheim

9 unge observatører deltar på Idrettstinget for å lære

Som en del av Ungdomsløftet i norsk idrett er 9 unge observatører invitert til å delta på Idrettstinget på Lillehammer 24.- 26. mai. Målet er å gi deltakerne innsikt og erfaring slik at flere unge kommer inn på arenaer hvor viktige beslutninger tas.

- NIF har valgt ut tre unge menn og seks unge kvinner i alderen 18 til 24 år. Vi fikk flest søknader fra kvinner, sier Linda Jacobsen, rådgiver i Norges idrettsforbund.

Noen av vurderingskriteriene for utvelgelsen er at de unge observatørene allerede har politisk valgte verv i organisasjonsleddet, er medlem i et ungdomsutvalg, ungdomsnettverk eller lignende, eller har andre verv og engasjement i norsk idrett, sier Jacobsen.

Under Idrettstinget skal de ha forskjellige oppgaver.
- De vil få en kort gjennomgang av idrettens organisering og Idrettstinget. De vil få innføring i hvordan de skal bruke engasjementet sitt for å gjøre idrettsbevegelsen bedre, lære litt om nettverksbygging, lobbyvirksomhet og idrettspolitisk arbeid, forteller Jacobsen.

Sak fortsetter under bildet.

Marius Norli, Victoria Valner og Ali Al-Saad ser frem til å følge Idrettstinget. Foto: Geir Owe Fredheim

Instagram takeover
I tillegg vil de unge observatørene ta over Idrettsforbundets Instagram story, slik at de selv kan formidle Idrettstinget mot en yngre målgruppe ved hjelp av sosiale medier.

Ali Al-Saad fra Ungdomsutvalget i Hedmark idrettskrets sier han ser frem til å lære hvordan lover og regler vedtas og endres, og hvordan Idretts-Norge styres.

- Jeg vet dessverre svært lite, og det er derfor jeg har lyst til å være observatør for å lære mer, sier Ali Al-Saad som representerer Grue IL.

- Ambisjonene mine er å få meg en jobb innen idretten i løpet av et par år. Jeg er spesielt opptatt av idrettspolitikk, og har lyst til å skaffe meg mer erfaring slik at jeg får brukt min kompetanse i klubb, krets og kanskje forbundsnivå etter hvert, sier Al-Saad.

Victoria Valner fra Norges Kampsportforbund gleder seg til å komme i gang.
- Jeg ønsker å lære mer om det rent organisatoriske da vi snart vi skal ha et eget ungdomsting. Derfor blir dette et verdifullt innblikk i idrettsdemokratiet for meg, sier Valner.

Marius Norli fra Telemark idrettskrets håper observatørrollen gir ham mer kunnskap om den organiserte idretten.
- Det å få muligheten til å delta gjennom denne rollen vil bidra til at jeg tilegner meg enda mer kunnskap og hvordan alt faller på plass gjennom tinget. Dessverre har vi verken tale- eller stemmerett, så det handler om å bruke det man har og være synlig hvis vi skal styrke ungdommenes plass i idrettsorganisasjonen, sier Norli.