Fellesbilde av deltakere, ledsagere og idrettsfagelever på Paraidrettsdag i Bodø 19. april 2023. Foto: Nordland idrettskrets

Paraidrettsdag 2023 - nok en suksess!

Onsdag 19. april var det duket for Paraidrettsdag i Mørkvedhallene i Bodø med over 80 deltakere. En strålende dag med veldig mye aktivitet, idrettsglede, mestring og nye bekjentskaper i skjønn forening :)

Paraidrettsdagen var et arrangement i regi av Nordland idrettskrets. Med oss på laget i planleggingen har vi hatt ergo- og fysioterapitjenesten hos Bodø kommune, Hjelpemiddelsentralen Nordland, Bodø og Omegn Turistforening og en idrettsfagklasse ved Bodin videregående skole, som bidra med den tekniske gjennomføringen av dagen.

Deltakerne, som kom fra de fleste skolene i Bodø kommune samt noen skoler i Fauske og Saltdal kommune, fikk prøvd seg på mange ulike idretter tilrettelagt ut fra den enkeltes behov. Idretter deltakerne fikk mulighet å prøve var turn, boccia, teppecurling, judo, fotball, håndball, bowling, frisbeegolf, bordtennis, lasergeværskyting og klatring. I tillegg fikk de presentert Bodø og Omegn Turistforening sitt tilbud for personer med funksjonsutfordringer samt mulighet til å prøve diverse tilrettelagte sykler og andre aktivitetshjelpemidler.

Når deltakerne trengte litt energipåfyll kunne de gå til Coop Nordland sin stand for å få forfriskninger i form av frukt, smoothie og energibarer.

Det ble en strålende dag for både deltakere, ledsagere, instruktører, idrettsfagelever og andre involverte i arrangementet. Det ble sprengt grenser både fysisk og mentalt og instruktørene på de ulike idrettene gjorde en fantastisk jobb med å tilrettelegge aktivitetene for absolutt alle, uansett hvilke utfordringer og forutsetninger de hadde.

Tusen takk til Bodø Gym og Turn, Innstranda IL fleridrett, Bodø Judoklubb, Bodø/Glimt, Bodø Håndballklubb, Bodø Bordtennisklubb, Innstranda IL skiskyting og Bodø klatreklubb og Royal Bowling  for deres fantastiske innsats og bidrag til at paraidrettsdagen ble en stor suksess. Tusen takk også til Bodø og Omegn Turistforening for deres bidrag og ikke minst en stor takk til Coop Nordland for at dere beriket arrangementet med energipåfyll for alle involverte!

Storfint besøk fikk vi også på arrangementet når selveste «Putte», Bodø/Glimts egne maskot stakk innom i en hektisk hverdag, til stor glede for deltakerne. Tusen takk for besøket Putte og Heia Bodø/Glimt!!!

Vi fikk også besøk av lovens forlengede arm i form av to trivelige politibetjenter som kom innom og kastet glans over arrangementet og tok utfordringen med å teste ut noen av idrettene. Det var veldig hyggelig og stas å ha dere innom, så tusen takk for besøket!

Til slutt må vi rette en stor takk til Nord Universitet og Bodin Videregående skole - Idrettsfag for lån av deres halltider, og ikke minst Mørkvedhallen ved André Hunstad & co som tilrettelegger slik at vi kan arrangere dette arrangementet!