Fageråsen hoppanlegg - første anlegg som fikk støtte fra anleggsfondet i 2018.

Anleggsfondet - søknadsfrist 1. oktober!

Nordland idrettskrets lyser nå ut nye midler fra anleggsfondet, med støtte fra Samfunnsløftet, hvor idrettslag som har planer om å bygge, eie og drifte anlegg kan søke om tilskudd til Plan- og prosjekteringsfasen.

Nordland idrettskrets ønsker gjennom anleggsfondet å gjøre idrettslagene i bedre stand til selv å kunne planlegge, bygge og drifte idrettsanlegg.

Idrettskretsen etablerte derfor i 2018 et anleggsfond som idrettslag kan søke på for å finansiere deler av det nødvendige planarbeidet som kreves før byggestart av idrettsanlegg (konsulentbistand etc.). Anleggsfondet dekker ikke selve byggingen / etableringen av et idrettsanlegg eller materialkostnader m.m. knyttet til anlegget.
Anleggsfondet er midler Nordland idrettskrets har fått i tilskudd fra Sparebank1 Nord-Norge fondet; Samfunnsløftet .

Styret i idrettskretsen har etter forslag fra anleggsutvalget vedtatt følgende kriterier for tildeling av midler fra fondet:

1. Idrettslag i Nordland som selv skal bygge, eie og drifte idrettsanlegg kan søke om midler fra NIKs anleggsfond.
  2. Anlegget det søkes om må være forankret i idrettslaget, dvs. at det må foreligge et styrevedtak.
  3. Midler kan tildeles anlegg som er i "plan- og prosjekteringsfasen" og som er avhengig av profesjonelle tjenester for å komme videre i prosessen.
  4. Første fase i "Prosjektmodell Gode idrettsanlegg", "Idéfasen" må være godt igangsatt. Dvs. gjennomføring av prosjektmodellens faser organisering, utgangspunkt og programmering.
  5. Idrettslaget må ha spilt inn anleggsprosjektet til kommunen, idrettsrådet og særkrets/region/forbund.
  6. Anleggsprosjekt hvor støtte fra anleggsfondet vil være forløsende for videre fremdrift og øke sjansen for realisering, vil bli prioritert.
  7. Anleggsprosjekt der flere idrettslag/aktører samarbeider og/eller viser til muligheter for flerbruk vil bli prioritert.
  8. Maksimalt støttebeløp er 150 000 kroner, men i særlige tilfeller kan øvre grense fravikes.

Fasene i Prosjektmodell Gode idrettsanlegg for bygging av idrettsanlegg (hentet fra nettstedet www.godeidrettsanlegg.no) ligger til grunn for prosessens beskrivelse.

Vi anbefaler idrettslag å benytte verktøyet Prosjekmodell i planleggings- og gjennomføringsfasen.

Hvordan søke (viktig!):

1. Idrettslag sender søknad med kort beskrivelse av anleggsprosjektet i søknadsskjema
    • Formål
    • Eierskap og rett til bruk av grunn
    • Klar, tydelig og gjennomarbeidet beskrivelse av idé
    • Budsjett for hva de omsøkte midlene skal benyttes til
    • Forankring i idrettslaget
    • Forankring i idrettsråd, særkrets/region/særforbund
  2. BP (beslutningsport), forenklet utgave som følger med søknadsskjema i link over, fylles ut.
  3. Søknad sendes til torben.simonsen@idrettsforbundet.no
  4. Søknadsfrist 1. oktober 2022
  5. Mottakere av midlene skal levere en sluttrapport med dokumenterte kostnader for midlene.

Søknadene behandles av anleggsutvalget som instiller overfor idrettskretsstyret som behandler innstillingen, gjør eventuelle endringer og fatter endelig vedtak.

Forenklet søknadsskjema finner dere her!

Torben Simonsen

Rådgiver idrettsanlegg