aktivitetillustrasjon.jpg

Idretten i Nordland ber om regionale tilpasninger til koronarestriksjonene i områder med lavt smittetrykk

Nordland idrettskrets har sendt brev til idrettsforbundet med krav fra idretten om å få mulighet til regionale tilpasninger i områder med lavt smittetrykk. Her er teksten i brevet som er sendt til idrettsforbundet.

Brev sendt til idrettsforbundet 1. februar:

Nordland idrettskrets har hatt møte med idrettsråd og særkretser i Nordland, og det er et unisont krav fra idretten om å få mulighet til regionale tilpasninger i områder med lavtsmittetrykk.

Idretten har vært gjennom en vanskelig tid med nedstenging og gjenåpning i flere omganger gjennom pandemien. Det har vært krevende å forholde seg til, og i de kommunene som har hatt lavt smittetrykk har det vært spesielt krevende å forholde seg til de inngripende tiltakene. Idretten har vært veldig lojal, og dugnadsånden har vært sterk og stor også når det har hatt negative konsekvenser for aktiviteten. Forståelsen for å innføre strenge tiltak har vært der.

Vi er veldig tilfreds med at både NIF, regjeringen og FHI har prøvd å skjerme barn og unge, og at de nå igjen kan få være i treningsaktivitet, men selvfølgelig forutsatt at
smittevernreglene følges. Etter de siste inngripende tiltakene ble innført etter nyttår, er frustrasjonen stor i voksenidretten. De har ikke kunnet gjennomføre ordinær aktivitet siden mars 2020. Det er særlig demotiverende når treningssentra er åpne og kan drive sin virksomhet. Da burde det være mulig å la den organiserte voksenidretten få slippe til innenfor forsvarlige rammer.

Bedriftsidretten er helt avhengig av aktivitetsinntekter for å kunne opprettholde sin virksomhet, og nå har de ansatte igjen fått permitteringsvarsel. Vi har oppfattet atbegrunnelsen for å ha åpne treningssentra er hensyn til ansattes arbeidsplasser, og da burde de ansatte i bedriftsidretten bli møtt med samme velvillighet.
Vi mener idretten har bevist at de tar smittevernreglene på alvor og organiserer aktiviteten i henhold til dem. Det er ikke registrert noen smitteutbrudd knyttet til idrettsaktivitet i Nordland.

Nordland idrettskrets har i uke 4 gjennomført en kort undersøkelse blant sine idrettslag og spurt om de tror det blir større frafall blant utøverne pga korona. Svarene viser at idrettslagene er bekymret og tror det vil bli vanskelig å komme tilbake til normalen igjen.

Vi har sett at kommunene har tatt stort ansvar og innført strengere restriksjoner når
smittetrykket har økt. Et eksempel er Rana kommune som har hatt stengte idrettsanlegg stort sett hele høsten pga økt smittetrykk i kommunen. Idretten i Rana har fulgt lojalt opp. Vi mener derfor kommunene også burde få tillitt og ansvar til å gjøre lokale tilpasninger når de vurderer situasjonen slik at det er forsvarlig å åpne for mer aktivitet enn de nasjonale retningslinjene gir rom for.

I Nordland har vi svært få steder der det er aktuelt å dra til nabokommunen for å trene hvis restriksjonene er mindre strenge der, slik vi opplever på østlandet.
Restriksjonene som gjelder må virke fornuftige hvis folk flest, og idretten, skal greie
å motivere seg for å stå i situasjonen over lengre tid. Det ser ikke ut som vi er tilbake til normalen før til høsten og da er det gått ett og et halvt år siden pandemien brøt ut.

Vi viser til intervju med smittevernoverlegen i Bodø, Kaj Brynjar Hagen, som i dagens Avisa Nordland sier: «Vi må være forsiktig med trenden med å forby alt og stenge alt bare for å ha ryggen fri. Så lenge man kan gjennomføre på en forsvarlig måte, er det ingen fare. Man må se på den reelle risikoen opp mot det å stenge.»

Nordland idrettskrets ber NIF anmode departementet og helsemyndighetene om å
gi kommunene samme ansvar for åpning av idrettsaktivitet ved lavt smittetrykk, som de har for nedstenging ved stort smittetrykk.

Nordland idrettskrets