Start en Spleis for ditt idrettslag og bidra til den store idrettsdugnaden!

Støtt ditt idrettslag med Spleis nå!

Bli med på idrettsdugnaden! Start en Spleis for ditt idrettslag nå og bidra til Idrettsglede for alle også etter at koronasituasjonen er over. Ved å starte en Spleis kan du, dine venner og familie, næringslivet og andre aktører hjelpe ditt favorittlag.

Mange idrettslag og klubber trenger økonomiske midler i denne vanskelige tiden som har oppstått på grunn av koronapandemien. Ved å starte en Spleis for idrettslag kan du, dine venner og familie, bidra til en innsamlingsaksjon slik at ditt favorittlag står bedre rustet til å klare seg gjennom året.

START EN SPLEIS

Karen Kvalevåg, generalsekretær i Norges idrettsforbund, sier hun er svært stolt over samarbeidet med SpareBank 1 som nå har gjort det enklere å opprette en Spleis til idrettslag.

- Det er svært gledelig at SpareBank 1 og Spleis, i samarbeid med Norges idrettsforbund, nå løfter opp muligheten til å opprette en Spleis til idrettslag. Ordningen er enkel og bidrar til at idrettslag og klubber kan få inn sårt trengte økonomiske midler slik at de klarer seg bedre i en tid hvor det er lite eller ingen idrettsaktivitet, kiosksalg, inntekter fra arrangement, turneringer eller sponsorer, sier Kvalevåg.

Kvalevåg sier norsk idrett, og hele den norske frivilligheten, står i en svært krevende tid.

- Koronaviruset har allerede gitt store konsekvenser gjennom avlyste treninger, turnering og kamper. De økonomiske tapene er store og strekker seg langt utover tapte arrangementsinntekter. Flere idrettslag og klubber har allerede permittert flere trenere og andre ansatte som følge av krisen, sier Kvalevåg.

Live-sending torsdag 16. april kl 20.00 om Spleis-kampanjen. Se under

Gode eksempler
Flere idrettslag er allerede godt i gang med å bruke Spleis for å samle inn penger til sin klubb. Mjøndalen fotball er en av klubbene. På sin Spleis skriver de «Hjelp Mjøndalen fotball og holde hodet over vann i en vanskelig tid. Alle pengene som samles inn går til å sikre videre drift til fotballen». Mjøndalen har pr nå samlet inn nærmere 90.000 kroner.

Viqueens Cheerleaders, som har 450 cheerleadere, har opprettet en Spleis for å få råd til å beholde treningshallen sin! De har klart å samle inn drøye 42.000 kroner til nå! På sin Spleis skriver de «Klubben går nå igjennom en krevende tid med høye utgifter og trenger derfor økonomisk hjelp for å redde treningshallen. Ditt bidrag vil være med på å skape nye minner, mål og drømmer for klubbens små og store utøvere!»

Også Storhamar ishockey IL elite har mange fans som ønsker å støtte klubben. Nærmere 500 personer har bidratt til å gi klubben 165.000 kroner. På sin Spleis skriver klubben at «alle pengene går til klubben og idretten vi er glad i. Vi ber om at alle i Storharmarfamilien bidrar, både privatpersoner og sponsorer, til at tapene med avlyst sluttspill reduseres for klubben vår.»

SpareBank 1 heier på aktivitet
Sammen har Norges Idrettsforbund, Spleis og SpareBank 1 snudd seg raskt for å bidra til at klubbene kan komme seg litt bedre gjennom en vanskelig tid.

- Spleis er et av virkemidlene vi nå har for å hjelpe vårt lokalmiljø generelt og nå idrettsklubbene spesielt. Vi synes at det er positivt at folk bruker Spleis til å hjelpe klubben sin med å få litt bedre økonomi i en tid hvor mye av inntektene forsvinner, sier styreleder Richard Heiberg i SpareBank 1 Gruppen.

- Vi ser at Spleis er spesielt nyttig for folk nå. Hvis Spleis bidrar til å gjøre den nasjonale dugnaden enklere ved å samle inn penger til klubbene, så er det noe vi selvsagt er stolte over, sier Heiberg.

Les også: Slik kan ditt idrettslag lykkes med Spleis

Torsdag 16. april klokken 20.00 deler Spleis-gjengen sine beste tips og råd i en direktesending på Facebook. Finn ut hvordan idrettslag og klubber kan lykkes med å gjøre dugnaden digitalt gjennom å samle inn penger på nett. Der har du også anledning til å stille spørsmål.

Se eventet her - der kan man «melde seg på» og bli oppdatert når det starter.