Foto: Per-Einar Johannessen

Paraidretten styrkes i Møre og Romsdal

Nils-Erik Ulset fra Tingvoll er ansatt som ny fagkonsulent med hovedansvar for paraidrett i Møre og Romsdal idrettskrets.

36-åringen, som har vunnet 31 mesterskapsmedaljer i skiskyting og langrenn, 13 av dem i Paralympics, skal jobbe med å utvikle og legge til rette for mennesker med funksjonsnedsettelser.

«Jeg synes også at en viktig, men ofte glemt gruppe er personer med skjulte funksjonsnedsettelser. Idrettsglede for alle er jo visjonen til norsk idrett og da er det en selvfølge at alle som vil drive med idrett skal få mulighet til dette», sier Nils-Erik.

«Jeg gleder meg til å komme skikkelig i gang. Vi er jo inne i en veldig spesiell situasjon nå i Norge med Korona-epidemien, men jeg håper vi kommer i en normalsituasjon så fort som mulig», forteller Ulset.

Rekruttering, kompetanseheving og informasjon blir hovedområdene Ulset skal jobbe med. «Jeg håper og tror at jeg kan bidra mye på dette området, da jeg gjerne vil gi tilbake til idretten som har gitt meg så mye».

«Vi er veldig glade for å ha Nils-Erik i staben vår. Han har stor kunnskap og erfaring fra paraidretten og kan være med på å løfte dette området ytterligere i idrettskretsen», sier Roar Lervik, organisasjonssjef i Møre og Romsdal idrettskrets.

Det vil jobbes i samarbeide med viktige samfunnsaktører om rekruttering inn i idrettslag og støtte særidrettene gjennom særkrets og særforbund i deres arbeid for å gjøre idrettslagene gode. I tillegg blir det viktig å synliggjøre paraidretten på digitale plattformer og i nettverk både i og utenfor idretten samt gjennomføring av tverridrettslige kurs/temakvelder/ seminarer om tilrettelegging av idrett for mennesker med funksjonsnedsettelser.

Ulset vil også være tilknyttet et nasjonalt nettverk for fagkonsulenter innen paraidrett og oppfølgingen av dette nettverket gjøres av Norges idrettsforbund.

Les mer om paraidrett på www.paraidrett.no og www.facebook.com/paraidrett