Foto: Magnus Thorsen Helstad

Gjennomgang av Samordna rapportering

Er du usikker på Samordna rapportering, og ikke hadde mulighet til å delta på våre webinar? Se opptaket her.

Se presentasjon her:

Se videoinnspillingen av kurset vi holdt den 15.04 her:

Definisjoner:

Aktive medlemmer:

Alle medlemmer som regelmessig deltar i organisert aktivitet i regi av idrettslaget, eller representerer idrettslaget i idrettskonkurranser eller lignende, skal regnes som «aktivt medlem» med tilhørighet i en konkret gruppe/gren. Med «deltagelse» menes både å selv utøve idretten gjennom trening eller konkurranser, og å tilrettelegge for at andre skal kunne drive aktivitet i idrettslaget. Dette omfatter blant annet trenere, lagledere og andre oppgaver som bidrar til gjennomføringen av trening, konkurranser og annen aktivitet i idrettslaget. Personer som bistår idrettslaget gjennom administrative oppgaver, drift og vedlikehold av anlegg mm. omfattes også.

Både de som trener, konkurrerer, eller på annen måte bidrar til aktivitet i idrettslaget, skal registreres som aktive innen den eller de idretter eller grener deres aktivitet er knyttet til. Medlemmer som på eget initiativ transporterer familiemedlemmer til og fra trening eller idrettsarrangementer anses ikke som aktivt medlem.

Aktive medlemmer med funksjonsnedsettelse:

Parautøvere som skal registreres er mennesker med nedsatt funksjonsevne, og disse kan deles inn i hovedgruppene synshemming, bevegelseshemming, hørselshemming og utviklingshemming.

Personer med skjulte funksjonsnedsettelser (f.eks. ADHD, Asperger) kommer ikke under disse fire gruppene, men er de avhengig av ekstra oppfølging på trening så kan utøveren vurderes registrert som parautøver. En del idrettslag registrerer disse som parautøvere.

Den offentlige definisjonen på nedsatt funksjonsevne:
Nedsatt funksjonsevne innebærer tap av, skade på eller avvik i en kroppsdel eller i en av kroppens psykologiske, fysiologiske eller biologiske funksjoner. Mennesker med nedsatt funksjonsevne er imidlertid en svært sammensatt gruppe med ulike utfordringer.

Ofte stilte spørsmål:

"Vi har ikke avholdt årsmøte. Skal vi da inn å gjøre samordna rapportering?"

• Ja. Alle idrettslag skal inn i Samordna rapportering i løpet av april. Har man ikke avholdt årsmøte kan man selvsagt ikke oppdatere styret, søke om momskompensassjon (frist 15.08) og sende melding til Brønnøysund om endringer. Men man skal registrere medlemstall, aktivitetstall, svare på spørsmåla på "rapportering" fanen og ev. oppdatere Org. Data.

"Jeg får ikke trykket på fullfør. Det går på gruppene men ikke for hovedlaget"

• Grunnen til at fullfør knappen ikke er mulig å trykke på er fordi du ikke har huket av for "Jeg bekrefter at styrerepresentanter registrert her samsvarer med styret som er dokumentert i opplastet protokoll" på fanen styre og ledelse. Har dere ikke avholdt årsmøte skal dere heller ikke gjøre dette. Har man ikke avholdt årsmøte er det OK at fullført = nei, på hovedlaget - så lenge medlemstall,rapportering og org.data er oppdatert.