img_6986.jpg

En gladmelding til idretten!

Vi nærmer oss nå årets tildeling av spillemidler til anlegg, og som alltid er det knyttet spenning til om man får tildelt spillemidler eller ikke. I 2019 ble det tildelt over 80 millioner kroner i spillemidler til Møre og Romsdal, og det blir forhåpentligvis like mye til fordeling også i år. I år har det også dukket opp et usikkerhetsmoment til, koronapandemien.

Hvordan dette vil påvirke økonomien til idretten og frivilligheten på lang sikt vet vi ikke, men på kort sikt vet vi at over 25 % av idrettslagene i Møre og Romsdal har rapportert økonomiske tap knyttet opp mot tiltak som er gjort for å bremse pandemien. Idretten deltar i denne viktige dugnaden, sammen med både private- og offentlige bedrifter.

Anleggsrådet i Møre og Romsdal sendte i april innspill til Møre og Romsdal fylkeskommune om at frivillige lag og organisasjoner som søker spillemidler skal bli prioritert i årets tildelingsrunde.

Nå har også Kulturdepartementet bedt alle fylkeskommuner om spesielt å prioritere lag og foreninger som har igangsatt eller ferdigstilt anleggsprosjekter ved årets detaljfordeling. Formålet er å bidra til likviditet hos dem som har pågående og påløpte kostnader knyttet til realisering av idrettsanlegg.

På styremøte i Møre og Romsdal idrettskrets 21.04.20 var også dette tema, og hele kretsstyret håper at fylkeskommunen i sin tildeling følger opp oppfordringene fra anleggsrådet og Kulturdepartementet.

Dersom dette gjennomføres vil dette gjøre at idretten får en likviditet som gjøre at idrettslagene står klarer og har mulighet til å starte opp igjen for fult når det blir mulighet for dette. Inntil videre så er det mange lag som driver aktiviteten på de premisser som er gitt fra Helsedirektoratet og gjennom koronavettregler fra Norges idrettsforbund og fra hvert enkelt særforbund.

Her er link til idrettsforbundet sine koronavettregler

Her er link til alle særforbundene sine koronavettregeler

Kontaktpersoner i Møre og Romsdal idrettskrets:

Kåre Sæter 90201227
Siri Ask Fredriksen: 41900996