arsmoter612.jpg

Oppsummering fra idrettsrådets styrearbeid i praksis

Innlandet idrettskrets gjennomførte i februar tre kurskvelder for idrettsrådene i Innlandet, med hovedtema; Idrettsrådets formål og lovpålagte oppgaver, idrettsrådets samarbeidsmønster og innføring i idrettens tilgjengelige verktøy for idrettsråd.

Det var totalt 45 deltagere fra 22 idrettsråd på disse kursene.

Kurset gjennomføres med en stor grad av toveis dialog med deltagerne og det ble arrangert gruppearbeid, noe som viste seg å være fruktbart.

Som en liten oppsummering kommer det her noen hovedpunkter fra gruppearbeidet:

Samarbeid i idretten
Samarbeid og god kommunikasjon mellom idrettslagene og idrettsrådet er viktig. Også dialogen mellom idrettslagene, noe som idrettsrådet kan bidra til. Eksempelvis kan idrettslagssamarbeid når det gjelder drift av anlegg eller opprettelse av idrettsskoler være aktuelt.

Idrettsrådet kan og bør kunne være navet i dialogen mellom kommunen og idrettslagene, spesielt når det gjelder overordnede saker.

Samarbeid med kommunen
Samarbeid mellom kommunen og idrettsrådet er en viktig faktor for idretten. Dette gjelder både det formelle og det uformelle.

Mange idrettsråd har samarbeidsavtale med kommunen, noe som absolutt er å anbefale. Dette forplikter begge parter og avklarer hvordan man skal forholde seg til hverandre. Dette skaper som regel mer engasjement fra kommunen og fra idretten generelt.

En avtale er med på å skape forståelse for rollene og videreutvikler samarbeidet til beste for både kommunen og idretten.

Politisk påvirkning
Idrettsrådenes synlighet er varierende, men veldig viktig. Det å formidle formålet, rollen og oppgavene til idrettsrådene er ofte avgjørende for å kunne påvirke.

Det er politikerne som har det siste ordet i overordnede kommunale saker og som det er viktig å holde god kontakt med og å rådføre seg med.

God dialog med kommuneadministrasjonen og de politiske partiene er noe som over tid bygger tillit til den jobben idrettsrådene er satt til å gjøre.

Organisering
Organiseringen av idrettsrådene er også viktig, internt i de enkelte styrer og eksternt ut mot idrettslagene og kommunen. Kontinuitet i styrene er viktig og som inngir tillit til det kommunale systemet.

Organisering av felles idrettsrådsmøter i regionene oppleves som positivt og noe som kan gi inspirasjon til samarbeid over kommunegrensene.

Idrettsrådsforum
Det ble luftet en tanke om å opprette uformelle forum for idrettsrådene. Dette kan være arenaer hvor man høster erfaring, diskuterer og ser på felles utfordringer og muligheter. Størrelse på kommuner og innbyggertall er veldig varierende i vårt fylke og idrettsrådene har forskjellige premisser å jobbe ut fra.

Fagsamlinger
Noen idrettsråd gjennomfører årlige fagsamlinger for sine idrettslag. Dette oppfattes som nyttig for idretten og det kommunale systemet. Det gir også idrettsrådene en posisjon og en aktualitet i kompetansearbeidet.

Ny kurskveld 19. mai
Idrettskretsen har besluttet å gjennomføre en ny kurskveld spesielt for de idrettsråd som ikke deltok i februar. Dette blir onsdag 19. mai kl. 1800-2100.

Vi kommer også tilbake med minimum tre kurskvelder til høsten.