Ingerleder2.jpg

Julehilsen fra leder Inger Lilleby Fløgum

Kjære Idrettsvenner! Det nærmer seg jul og det er tid for å takke alle som bidrar med en innsats for idretten i Innlandet.

Vi har stått i nok et krevende år. Pandemien har satt og setter idretten og frivilligheten på en hard prøve. Tillitsvalgte har blitt tvunget til å bruke uendelig mange timer til digitale møter, håndtere smittevern, stengte idrettsanlegg, kompensasjonsordninger og koronarestriksjoner på en best mulig måte for å skape idrettsglede ute i idrettslagene og for å få idrettslagene til å overleve.

Den samarbeidsviljen og dugnadsånden som er vist av alle frivillige, tillitsvalgte og aktive er imponerende. En varm takk til dere alle for all den positiviteten vi har fått erfare i året som har gått. Det er grunn til å være stolte av den samfunnsdugnaden som er gjort.

Selv om vi nå rett før jul må rette oss etter nye restriksjoner, så har vi godt håp om at vi skal kunne holde idrettsaktivitet i gang med treninger og så godt som mulig med de arrangement som tillates rett på nyåret.

Det er også godt å vite at Regjeringen utvider koronastøtten for idretten fram til neste sommer.

Idrettspolitisk dag

I slutten av august inviterte vi til et idrettspolitisk møte på Hamra hvor et 50-talls politikere og idrettsledere på mange nivåer var til stede. Vår agenda var at vi ønsket flere idrettspolitiske saker på politikernes agenda og utfordret på dette.

Vi rakk innom mange viktige temaer i løpet av snaue 2 timer. Det ble satt fokus på økonomiske barrierer for å drive mer idrett, fritidskortet, momskompensasjoner, bekymringer rundt frafallet og ettervirkningen av pandemien, politiattestordningen og idretten som inkluderingsaktør via HamKams gatelagsmodell.

I 2022 ønsker Innlandet Idrettskrets å sette ekstra fokus på noen utvalgte saker:

Trygg idrett/ Politiattestordningen

Idretten skal være et sted hvor barn og unge har en felles fritidsarena. En arena som skal være trygg. Det hviler ett stort ansvar på idrettslagene. Det skal arbeides forebyggende ved å innhente politiattest som avdekker alvorlige brudd på seksual vold- og narkotikaloven. Videre skal de behandle evt varslingssaker. En forutsetning for at idrettslagene skal lykkes bedre med å forhindre overgrep er at myndighetene og NIF legger forholdene bedre til rette. Innlandet idrettskrets ønsker å være en pådriver for en tryggere idrett og ønsker en fortgang på realiseringen av en bedre politiattestordning.

Kjønnsbalanse

På det ordinære idrettstinget våren 2021 ble det vedtatt, etter forslag fra Innlandet Idrettskrets, ny paragraf 2-4 som innebærer at NIF og NIFs organisasjonsledd skal arbeide for en lik kjønnsfordeling ved valg/oppnevning av styrer, komiteer mv. og representasjon til årsmøter og ting. Ved valg/ oppnevning av mer enn 3 personer skal det velges/ oppnevnes minst 40% fra vært kjønn, mens det for idrettslag er tilstrekkelig med minst to fra hvert kjønn.  Idrettsbevegelsen må sikre at medlemsmassen har like muligheter til deltakelse.  Mangfold og likestilling gir ulike perspektiver, ideer og løsninger. Samtidig utnyttes ressursene som allerede finnes i organisasjonen.

Skal vi nå ambisjonen om 40% kvinnelige ledere innen 2023 må vi starte med å rekruttere dem inn i styrene, for senere å gjøre de motivert og styrket til å gå inn i en fremtidig lederrolle. Skal vi nå 40% målet i Innlandsidretten vil det si at vi må ha 100 nye kvinnelige idrettslagsledere innen 2023.

Verdi- og Bærekraftsarbeid

Idretten kan gjennom sin posisjon i samfunnet være med på å skape en bevissthet om sitt eget miljøavtrykk på planeten, samt at den har et viktig ansvar for å gjøre verden til et bedre sted ved å være en viktig sosial og helsefremmende arena.

På ledermøte i NIF i høst sto bærekraft på agendaen. Berit Kjøll innledet med å si at vi må bli enda bedre på flere av bærekraftsmålene dersom vi skal bli «verdens beste idrettsnasjon». Norge er allerede i verdenstoppen når det gjelder andelen barn og unge i aktivitet i idretten, store idrettsprestasjoner og frivillig arbeid, men har fortsatt en god vei å gå mot målene om like muligheter, likestilling, mangfold og bærekraft.

Norsk idrett må være oppmerksomme på samfunnets utfordringer, forstå hvordan de påvirker oss og ha kunnskap om hva vi som idrettsorganisasjon kan bidra med.

Tilbake til idretten

I Innlandet har vi hatt et frafall blant de aktive på nesten 7% fra 2019 til 2020 og medlemstallet har gått ned med snaue 13%. I klare tall tilsvarer dette oppunder 8000 færre aktive og tett ved 20000 færre medlemmer.

Idrettens betydning i samfunnet strekker seg langt ut over det å være et gode for idrettsbevegelsen selv. Idretten er en veldig viktig faktor i lokalsamfunnet rundt i Norge, på lik linje med kor og korps og annen frivillighet. Idretten og frivilligheten er i mange sammenhenger limet i hverdagen. Vi må få i gang igjen de som har falt utenfor og gjenvinne posisjonen som idretten har i samfunnet.

Og ikke minst skal vi gjøre det enda enklere å være frivillig og sikre at de medlemmene og de frivillige som vi har mistet i pandemien, strømmer tilbake til idretten.

Vi i Innlandet Idrettskrets vil benytte anledningen til å ønske hver enkelt av dere en riktig god jul og la oss håpe at 2022 går mer tilbake mot en normal idrettshverdag enn det vi har har hatt i året vi nå har lagt bak oss. Vi ønsker at 2022 blirJule året hvor flere finner veien tilbake til idretten og vi kan gjøre det vi aller helst vil: Skape idrettsglede for alle – hver eneste dag.

Ha en riktig god jul, og ta godt vare på hverandre!

Inger Lilleby Fløgum

Styreleder Innlandet Idrettskrets