likestilling.png

Bedre kjønnsbalanse i idretten

Det står mange viktige saker på agendaen når Idrettstinget 2021 starter i morgen

Idrettstinget avholdes digitalt over 2 dager; 28. - 29. mai.

Innlandet idrettskrets har fremmet 3 lovendringsforslag til Idrettstinget.
Vi vil spesielt rette fokus mot §2-4 (1) som omhandler kjønnsfordeling:

• 2-4 (1) «Endring av § 2-4 (1)» – vedrørende kjønnsfordeling i idretten
  • 2-12 (1) «Endring av § 2-12 (1)» – vedrørende kontrollutvalg
  • 9 § 5-9 (1) «Endring av § 5-9 (1) pkt i» - vedrørende valgkomiteens sammensetning ifbm idrettskretstingets oppgaver

Kjønnsfordeling §2-4 (1)

Innlandet idrettskrets har over tid hatt stort fokus på kjønnsbalanse i Innlandsidretten, og mener behandlingen av kjønnsbestemmelsene på ldrettstinget i 2019 var et steg tilbake - et tilbakeslag for arbeidet for økt kjønnsbalanse i idretten. Derfor bør alle organisasjonsledd - med unntak av idrettslagene - pålegges et sterkere krav mht kjønnsfordelingen. Gode intensjoner har alltid vist seg ikke å virke, - lovpålegg vet vi virker. Alle organisasjonsledd, med unntak av idrettslag, må gå foran som gode eksempler både innen idretten og samfunnet forøvrig.

Idrettsstyret støtter intensjonen i forslaget fra Innlandet idrettskrets om en skjerping av kravet om kjønnsfordeling for alle organisasjonsledd unntatt idrettslag, og forslår et alternativt forslag som både ivaretar Innlandet idrettskrets’ forslag, ivaretar målet om å jobbe for lik kjønnsfordeling og ikke gir lovtekniske utfordringer. Som ved forslaget fra Innlandet idrettskrets innebærer endringen et krav om kjønnsfordeling på minst 40 prosent dersom det velges/oppnevnes flere enn tre personer. Idrettslag er unntatt fra denne innskjerpingen.

Innlandet idrettskrets støtter Idrettsstyrets alternative forslag til endring av §2-4 (1), og ser frem til et spennende Idrettsting med mange viktige saker som skal opp til behandling.

For mer informasjon om og streaming av Idrettstinget, klikk her: Idrettstinget

For mer informasjon om Innlandet idrettskrets sitt arbeid med kjønnsbalanse, klikk her: Prosjekt Kjønnsbalanse