Youth.jpg

Youth Sports Exchange Programme

Søndag 8.mars tok Ungdomsutvalget imot en delegasjon fra Coesfeld i Tyskland og en fra Innlandet til samling på Lillehammer.

Ungdomsutvalget har jobbet med samlingen, «Youth Sports Exchange Programme», i flere år og fikk nå i 2020 endelig satt i gang prosjektet.
På grunn av koronasituasjonen ble samlingen avlyst halvveis, men deltakerne ble likevel godt kjent på den korte tiden gjennom flere «icebreaker games» og skileik på Birkebeineren Skistadion.
Gjennom det som ble gjennomført av samlingen fikk deltakerne en innføring i organiseringen av idretten i både Norge og Tyskland, og diskutert likheter og ulikheter ved organiseringen. De fikk oppleve hvordan idrettsarrangement i Norge er avhengig av frivillig arbeidskraft, gjennom å jobbe som frivillige på «World Para Snowboard Cup 2020» i Hafjell. Der viste de tyske deltakerne stor interesse for frivillighetskulturen i Norge og ga tilbakemeldinger om at dette var en god opplevelse, ikke minst det å arbeide med et vinterarrangement.
Tilbakemeldingene fra arrangøren var utelukkende positive og de satt stor pris på at vi bidro denne dagen. Før samlingen ble avlyst rakk vi så vidt innom temaet økonomiske barrierer i idretten. Deltakerne gjennomførte gruppearbeid med fokus på «AlleMed» og kom med forslag til tiltak.
Det var synd at samlingen ble avlyst halvveis, men vi deltakerne likevel sitter igjen med litt ny kunnskap. Vi ser nå fram mot sommeren og gleder oss til det vi håper blir fortsettelse av programmet i august i Coesfeld.