ballek.jpg

Samordnet rapportering - Momskompensasjon - Årsmøte

Alt henger sammen, og i disse korona-tider kommer det mye informasjon som det kanskje kan være vanskelig å sortere. Derfor prøver vi oss på en kort oppsummering/oppskrift:

Samordnet rapportering skal gjennomføres så mye man kan få gjort, uavhengig av om årsmøtet er gjennomført eller ikke.
Medlems- og aktivitetstall som skal registreres er fra 31.12.2019, og skal registreres innen 30. april 2020! Det er viktig at disse tallene rapporteres, da de utgjør grunnlag blant annet for idrettsråd ved fordeling av lokale aktivitetsmidler (LAM).

• Siste frist for å søke om momskompensasjon for varer og tjenester er 15. august 2020! Har klubben gjennomført årsmøte og har et revidert- og årsmøtegodkjent regnskap, så er det en fordel å søke allerede nå via Samordnet rapportering.

• Er årsmøtet ikke avholdt, så er den generelle frist for gjennomføring av samordnet rapportering (med unntak av rapportering av medlems- og aktivitetstall) satt til 31. desember 2020!
Men merk dere at årsmøtet altså må avvikles tidligere om man ønsker å søke momskompensasjon.

Hvordan gjennomføre årsmøter?
Nå kan ikke vi spå utviklingen i hva som blir tillatt eller ikke i tiden framover. Derfor tar vi utgangspunkt i at fysiske årsmøter ikke er mulig. Da kan klubben gjennomføre både digitalt årsmøte eller skriftlig årsmøte.
Hvordan dette skal gjennomføres er godt beskrevet på idrettsforbundet.no: https://www.idrettsforbundet.no/tema/koronavirus/juridiske-konsekvenser/arsmoter-og-ting/
Om det kun er enkeltsaker som MÅ gjennomføres, eksempelvis godkjenning av årsregnskap for å kunne søke om momskompensasjon, kan dette gjennomføres som et ekstraordinært årsmøte, hvor kun den/de saker som står på sakslista skal behandles.

Har du spørsmål - ta kontakt med oss - Fagområde lov og organisasjon.