Medidrettenmothomohets_bilde.jpg

Bekjemp seksuell trakassering og overgrep

Seksuell trakassering og overgrep skal ikke skje i idretten, og er direkte i strid med idrettens visjon om idrettsglede for alle. Forebygging og håndtering er vårt ansvar, så hva gjør vi med det?

Seksuell trakassering og overgrep skal ikke skje, men vi vet at enten så har det skjedd, det kan komme til å skje i fremtiden eller det skjer akkurat nå - i ditt eller noen andres idrettslag.

Som idrettslag har vi ansvar for å gjøre alt vi kan for å forebygge at trakassering og overgrep skjer og dersom vi får et varsel eller en sak, så plikter vi å håndtere denne i henhold til idrettsforbundets retningslinjer.

Hva vi som idrettslag kan gjøre for å forebygge og håndtere:

• Idrettslaget må gjøre seg kjent med retningslinjene (nulltoleranse) og kommunisere disse tydelig til alle sine medlemmer og ressurspersoner.
  • Gjør en vurdering på om idrettslagets rutiner er gode nok for å forebygge trakassering eller overgrep - eksempelvis: kjøreregler for utøver-trener-relasjoner
  • Styret i idrettslaget bør være i forkant og vedta at idrettsforbundets veileder skal benyttes dersom en sak skulle oppstå
  • Oppnevn personer (helst av begge kjønn) som håndterer interne varsler

Har ditt idrettslag behov for bistand i forbindelse med forebygging eller håndtering av seksuell trakassering og overgrep - ta kontakt med Innlandet idrettskrets.

Les mer om temaet:

Tors sterke historie

Idrettsforbundets ressursside

Idretten og Gjensidige lanserer "Trygg på trening"