UU reisebrev.jpg

Fremtidens idrettsledere

Trine Birkeland og Knut Andreas Aas er medlemmer av Agder idrettskrets sitt ungdomsutvalg. I ungdomsutvalget blir ungdommene kjent med idretten som organisasjon og utviklet seg som ledere. Hvert år deltar de på landsmøte for ungdomsutvalg. Landsmøte arrangeres i forbindelse med idrettsgallaen på Hamar. Her følger et reisebrev fra våre to flotte representanter.

Vi kom frem til Hamar etter en lang togtur og fikk kastet i oss noe mat før vår første workshop «Fra utøver til frivillig» var i gang. Den ble styrt av Kathrine Godager fra Røa IL, som vi opplevde som svært engasjert. I likhet med mange andre klubber i Norge så er glede, mestring og raushet noen av fellesverdiene til Røa IL. Disse verdiene gikk igjen i svarene til de fleste da Godager spurte «Hvordan havnet vi i det vervet vi er i?». De fleste hadde havnet i vervet gjennom ulike kurs, interesse for idrett, positive mennesker, felles mål om idrett for alle, at det er morsomt og det gir oss ulike utfordringer.

Ettersom at en av utfordringene til ungdomsutvalget i Agder er at vi sliter med rekruttering, så var det spesielt interessant å høre hva andre i rommet svarte da spørsmålet «Hvordan kan vi få flere frivillige?» ble stilt. Mye av ansvaret ligger hos oss selv. Vi må ikke være redde for å stille spørsmål, det er lov til å prøve og feile. Det er viktig at vi tør å være ivrige på å lære mer og utfordre seg selv. Det er også viktig at alle blir tatt på alvor og verdsatt for jobben man gjør.

Etter frokost på lørdagen så var det tid for en ny workshop med tema «seksuell trakassering i idretten» og den ble styrt av Håvard Øvregård (seniorrådgiver verdiarbeid i NIF).
Temaet seksuell trakassering har lenge vært oppi vinden og Øvregård dro frem mange av grunnene til det er så viktig at vi fokuserer på dette temaet. Han kom med en case som gikk ut på; «Hva om en trener voldtar en utøver» - mening mot mening (uten bevis, for eller mot).

Det var interessant at veldig mange i rommet begynte å komme med løsninger for å forebygge slike situasjoner, men veldig få kom med en løsning på hva som bør gjøres hvis det faktisk har skjedd. Dette viser bare hvor viktig det er med kommunikasjon i alle ledd og kunnskap om at alle mennesker reagerer på forskjellige måter hvis de blir utsatt for trakassering/overgrep. Etter workshop var ferdig, satt vi igjen med en følelse av at dette temaet må vi ta opp igjen, jo fortere jo bedre. Noe av det Øvregård sa som satt sterkest var: Overgrep og seksuell trakassering er noe som har skjedd, noe som skjer nå eller noe som vil komme til å skje i en eller annen form. Det nytter ikke å gå i god tro og tenke at noe slik ville aldri skjedd i min klubb/lignende. Det skal bli tatt på alvor og det er bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite.

Idrettsgalla seminaret var en sterk opplevelse. Flere store profiler innledet og pratet generelt om viktigheten rundt åpenhet knyttet til nevnt tema.
Karen Leach fortalte sin sterke historie fra barndommen og det var nesten ikke et eneste tørt øye igjen i salen da hun var ferdig. Det er her det er viktig at man ikke bare lar seg blir rørt av temaet, men faktisk prøver å gjøre en forskjell.

På kvelden var det tid for idrettsgallen. Alle var ganske tydelig preget av det tunge temaet gjennom dagen, men nå var det tid for noen timer med priser og latter. Vi kom en stund før det ble sendt på tv og fikk et innblikk i hvordan slike arrangementer ble styrt. Alle klappet da prisvinnerne kom opp for å få prisene sine, men det var faktisk da prisen for Årets ildsjel skulle bli gitt ut at folk reiste seg. Det viser bare hvor viktig det er med frivillige og at folk setter stor pris på at det finnes frivillige som velger å legge tiden sin ned i noe uten å tjene økonomisk på det.

Søndagen begynte med en sen frokost, og deretter var temaet «organisering av ungdomsutvalg». Vi fikk et innblikk i hvordan andre ungdomsutvalg organiserer seg og hvordan de setter ungdom på dagsorden.

Samlinger som denne er med på å spre kunnskaper og erfaringer som vi alle kan ha nytte av. Vi danner relasjoner på tvers av hele landet, og skaper et nettverk av likesinnede ungdommer som engasjerer seg i idrettens verden. Det anbefales på det sterkeste å være med å engasjere seg i idretten, da dette er utrolig givende og ikke minst sosialt.
Dersom du lurer på noe i forbindelse med hvordan man kan bli frivillig, hvordan kan du engasjere deg eller liknende så bare ta kontakt.

Hilsen:
Ungdomsutvalget Agder,