TILBUD: Kristiane Svindland har regien på tilbudet i Kvinesdal. Foto: Privat

Tilbud som treffer: – Det blir stort sett mye latter og alle heier på hverandre

VIA står for «venner i aktivitet» og er et ukentlig treningstilbud til personer i alle aldre med behov for tilrettelagt aktivitet i Kvinesdalhallen.

VIA består av mange forskjellige aktiviteter og vi varierer hver uke. Vi spiller innebandy og fotball, trener styrke, og har ulike stafetter og leker. Det er ikke alltid alle aktivitetene passer for alle, så da er det greit å variere. I tillegg kan man holde på med en annen aktivitet ved siden av hovedaktiviteten hvis man ønsker det, sier folkehelsekoordinator i Kvinesdal kommune Kristiane Svindland til Agder.

Navnet og aktiviteten er inspirert av samme tilbud i regi av Farsund og Lista idrettslag hvor jeg deltok som trener tidligere. Målet med aktiviteten er at vi kommer sammen og holder oss i bevegelse. Det blir stort sett mye latter, aller heier på hverandre, og jeg kommer like smilende ut fra trening hver gang.

Vi startet opp i mars og har så langt hatt 13 deltakere innom, i tillegg til foresatte, støttekontakter og personal. Alle aldre er representert, og det har fungert bra.

VIA har startet opp som et tilbud gjennom frisklivssentralen i kommunen. Når jeg er borte er det flinke frivillige som tar ansvar for treningen. Før sommeren håper vi å få til en sommeravslutning der vi samles og spiser god mat.

Skrevet av: Lars Frøsland i Agder Flekkefjords Tidende