Idrettspresident Berit Kjøll (i midten) overrasket BUA-gjengen på kontoret deres onsdag. Fra venstre: Eline Egeland (faglig leder i BUA), BUA-styreleder Lasse Heimdal, idrettspresident Berit Kjøll, Mads Andreassen (leder for aktivitetsutvikling i Idrettsforbundet) og Anja Lindahl (leder for BUA Digital). Daglig leder i BUA, Monica Vogt, deltok fra PC-skjermen. Foto: Pernille Ingebrigtsen

1 million utlån av idretts- og friluftsutstyr

BUA har nådd en stor milepæl. Utstyrsordningene har nå lånt ut over 1 million utstyrsenheter av idretts- og friluftsutstyr – og det helt gratis!

Norges idrettsforbund og idrettspresident Berit Kjøll markerte den store begivenheten med et besøk til stiftelsen BUA onsdag 1. juni, der en gave ble overrakt til Lasse Heimdal, styreleder i BUA.

– Dette er en stor milepæl, og vi er så glade og stolte over å samarbeide med BUA om å tilgjengeliggjøre gratis idretts- og friluftsutstyr for alle barn og unge rundt om i landet, sier idrettspresident Berit Kjøll og fortsetter:

– Gratis utstyr for alle gjør at flere kan prøve ut nye aktiviteter, det skaper allsidighet og variasjon, og det er bærekraftig, fordi du ikke må kjøpe nytt utstyr. For oss i idrettsstyret som har økonomi som barriere øverst på agendaen, er BUA-initiativet et kjærkomment tiltak som bidrar til å sikre at alle får tilgang til å delta i idretten.

Norges idrettsforbund har samarbeidet med BUA siden 2017, og i den anledningen ønsket idrettspresidenten å overraske BUA med en gave når milepælen var et faktum. Gaven var tre padlebrett som skal plasseres i en utlånsordning så fort som mulig – og kan lånes gratis av alle som ønsker det fremover.

– Vi er ekstremt stolte over å ha lånt ut over 1 million utstyrsenheter, og at nesten 450.000 av disse er lånt ut de siste 12 månedene. Vi har nå over 200 BUA-ordninger over hele landet som hver dag legger ned en enorm innsats for alle skal kunne låne idrettsutstyr helt gratis. Vi har hatt en fantastisk utvikling de siste årene og fortsetter å vokse, forteller Lasse Heimdal, styreleder i BUA.

Idrettsforbundet oppfordrer flere til å oppsøke sin lokale BUA for å låne utstyr til idrett- og friluftslivsaktiviteter. Sommeren og ferietid er en perfekt årstid for å teste ut en ny aktivitet.

Her kan du søke opp din lokale BUA og låne utstyr!

Skulle du ønske lokalsamfunnet ditt hadde en BUA? Ta kontakt med administrasjonen i BUA for å få gode råd og tips på veien.

DSC_5886 kopi 2.jpg