Special Olympics

turn.jpg
Foto: NTB Scanpix

Idrettslagene i Norge har mange gode tilbud for utviklingshemmede. Det finnes både tilbud der utviklingshemmede er inkludert i ordinær aktivitet og egne grupper med tilpasset aktivitet.

Det største internasjonale mesterskapet for utviklingshemmede er Special Olympics World Games.

Norges idrettsforbund ble i januar 2015 akkreditert som Special Olympics Norge. Ved å være akkreditert har NIF blant annet muligheten til å sende delegasjoner til arrangement som Special Olympics World Games.

Special Olympics World Games er et internasjonalt idrettsarrangement som gir mennesker med utviklingshemming muligheter til å konkurrere uansett ferdighetsnivå.

NIF har opprettet et eget utvalg som et ledd i å styrke arbeidet med å integrere idrett for utviklingshemmede i den norske idrettsorganisasjonen.

Utvalget består av:

• Kristin Kloster Aasen, utvalgsleder, Idrettsstyret
    • Christian H. Johansen, foreldrerepresentant, Nordstrand idrettsforening
    • Andre Berg, utøverrepresentant, Trondheim Snowboardklubb
    • Sofie Wirum Sæter, Norges skiforbund
    • Ragnhild Mizda, Norges fotballforbund
    • Kristin Homb, Norges svømmeforbund
    • Eva Skei, Norges håndballforbund
    • Bjug Ringstad, Norsk Forbund for Utviklingshemmede
    • Åse Torheim, Special Olympics International

NIFs administrasjon:

•  Arnfinn Vik, National Director
    • Charlotte Ringnes Relling, Sports Director

Special Olympics Norway (English).

Special Olympics World Games (vinter som sommer) er verdens største idrettsarrangement for mennesker med utviklingshemning.

Konkurransene tilrettelegges slik at alle konkurrerer på et rettferdig og utfordrende nivå, hvor alle gis mulighet til å vinne. Ett unikt system for divisjonering brukes i alle konkurranser – divisjonering er et system hvor utøvere/lag deles i grupper hvor de konkurrerer mot utøvere/lag med tilnærmet likt ferdighetsnivå.

Arrangementet arrangeres hvert andre år, året før de Olympiske leker. I 2015 samlet sommerarrangementet i Los Angeles 6500 utøvere fra 165 land. Norge stilte med en tropp på 26 utøvere og 14 trenere/ledere.

I mars 2017 ble vinterlekene arrangert i Europa for andre gang. Østerrike var også vertsnasjon da lekene for første gang ble arrangert utenfor USA i 1993. Norge sendte en tropp med 35 utøvere til Special Olympics World Winter Games 2017.

Les mer om troppen til Special Olympics World Winter Games 2017

Les mer om Austria 2017 her

I 2019 arrangeres Special Olympics World Summer Games i Abu Dhabi, i De forente arabiske emirater.

Special Olympics er en internasjonal organisasjon som jobber med idrett for mennesker med utviklingshemning, som tilrettelegger for trening og konkurranser for 2,3 millioner utøvere i over 160 land. Utøvere på alle ferdighetsnivåer trener og konkurrerer i 30 sommer- og vinteridretter; lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Special Olympics har også egne familie-, skole- og helseprogram.

På hjemmesiden til Special Olympics International står det følgende:
    «Special Olympics er en verdensomspennende organisasjon som skaper en ny verden ved inkludering og fellesskap. Idrettsorganisasjonen ble grunnlagt i 1968, og arbeider for utøvere med utviklingshemning. Filosofi er at alle blir akseptert og ønsket velkommen, uavhengig av evne eller uførhet.»

Special Olympics ble stiftet i 1968 av Eunice Kennedy Shriver, søsteren til John F. Kennedy. Kennedy-familien er fremdeles involvert i den daglige driften av Special Olympics.

Den internasjonale olympiske komité (IOC) anerkjenner Special Olympics som en av tre internasjonale idrettsorganisasjoner for mennesker med nedsatt funksjonsevne. De andre to organisasjonene er Den internasjonale paralympiske komité og Den internasjonale komiteen for døveidrett.

Mennesker som er definert som utviklingshemmede av offentlige myndigheter, deles inn i «divisjoner». Dette gjøres for at alle utøvere skal ha mulighet til å konkurrere med andre på tilnærmet likt ferdighetsnivå. Grunnprinsippene for inndeling er:

• Kjønn
    • Alder
    • Ferdighetsnivå basert på tidligere oppnådde resultat, enten via påmelding eller forsøksheat.
    • Det skal være minimum tre og maksimum åtte utøvere i gruppen (division).
    • Det skal ikke være større differanse enn 15 % mellom svakeste og beste resultat innenfor gruppen (division).
    • I idretter som det er dømming (turn, kunstløp, ridning etc.) er det i tillegg ulik vanskelighetsgrad på øvelsene.

Når det gjelder internasjonal klassifisering av utøvere med utviklingshemning som skal delta i konkurranser i regi av INAS og i Paralympics, skal testene som er gjennomført av en psykolog videre godkjennes av en INAS Eligibility Officer. Deretter sendes dokumentasjonen inn til INAS for endelig godkjenning. Utøveren med pårørende må i samarbeid med det enkelte særforbund bli enige om utøveren skal klassifiseres internasjonalt.

I Norge har vi to INAS Eligibility Officers:
    • Anja Vaskinn: anja.vaskinn@psykologi.uio.no
    • Knut Dalen: Knut.dalen@nevropsykolog.no

Special Olympics Norway

National Director
    Arnfinn Vik
    + 47 91886254
    arnfinn.vik@idrettsforbundet.no

Sport Director
    Charlotte Ringnes Relling
    charlotte.relling@idrettsforbundet.no

Følg Special Olympics Norway på Facebook: