Special Olympics Norway

ta7da011.jpg
Foto: NTB Scanpix

Special Olympics gir muligheter for mennesker med utviklingshemning til å drive idrett på alle ferdighetsnivåer.

I mars 2017 sender Norges idrettsforbund en tropp på 35 utviklingshemmede utøvere til Østerrike for å konkurrere i Special Olympics World Winter Games.

Special Olympics er en internasjonal organisasjon som jobber med idrett for mennesker med utviklingshemning, som tilrettelegger for trening og konkurranser for 2,3 millioner utøvere i over 160 land. Utøvere på alle ferdighetsnivåer trener og konkurrerer i 30 sommer- og vinteridretter; lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Special Olympics har også egne familie, skole og helseprogram.

På hjemmesiden til Special Olympics International står det følgende:
    «Special Olympics er en verdensomspennende organisasjon av mennesker som skaper en ny verden ved inkludering og fellesskap. Idrettsorganisasjonen ble grunnlagt i 1968, og arbeider for utøvere med utviklingshemning. Deres filosofi er at alle blir akseptert og ønsket velkommen, uavhengig av evne eller uførhet.»

Special Olympics ble stiftet i 1968 av Eunice Kennedy Shriver, søster til John F. Kennedy. Kennedy-familien er fremdeles involvert i den daglige driften av Special Olympics.

Den internasjonale olympiske komité anerkjenner Special Olympics som en av tre internasjonale idrettsorganisasjoner for mennesker med nedsatt funksjonsevne. De andre to organisasjonene er Den internasjonale paralympiske komité og Den internasjonale komiteen for døveidrett.

Special Olympics World Games (vinter som sommer) er verdens største idrettsarrangement for mennesker med utviklingshemning.

Konkurransene tilrettelegges slik at alle konkurrerer på et rettferdig og utfordrende nivå, hvor alle gis mulighet til å vinne. Ett unikt system for divisjonering brukes i alle konkurranser – divisjonering er et system hvor utøvere/lag deles i grupper hvor de konkurrerer mot utøvere/lag med tilnærmet likt ferdighetsnivå.

Arrangementet arrangeres hvert andre år, året før de Olympiske leker. I 2015 samlet sommerarrangementet i Los Angeles 6500 utøvere fra 165 land. Norge stilte med en tropp på 26 utøvere og 14 trenere/ledere.

I 2017 vender vinterlekene tilbake til Europa for andre gang. Østerrike var også vertsnasjon da lekene for første gang ble arrangert utenfor USA i 1993. Norge sender en tropp med 35 utøvere til Special Olympics World Winter Games 2017.

Les mer om Austria 2017 her.

Norges idrettsforbund ble i januar 2015 akkreditert som Special Olympics Norge. Ved å være akkreditert har NIF blant annet muligheten til å sende delegasjoner til arrangement som World Games (vinter som sommer).

NIF har opprettet et eget utvalg som et ledd i å styrke arbeidet med å integrere idrett for utviklingshemmede i den norske idrettsorganisasjonen.

Utvalget består av:
    · Kristin Kloster Aasen, Idrettsstyret – utvalgsleder
    · Stig Martin Sandvik, representant for idrettsutøverne, Lillestrøm Sportsklubb
    · Cecilie Willoch, foreldrerepresentant
    · Åse Torheim, Special Olympics International
    · Kristin Homb, Norges Svømmeforbund
    · Svein-Erik Edvartsen, Norges Fotballforbund
    · Bjug Ringstad, Norsk Forbund for Utviklingshemmede

Special Olympics Norway (English).

Special Olympics World Winter Games 2017 arrangeres i byene Graz, Schladming og Ramsau i Østerrike fra den 14. til 25. Mars 2017. 2700 utøvere med 1100 trener fra 107 nasjoner skal konkurrere i ni ulike idretter. Det er forventet 1000 akkrediterte medier. Austria 2017 vil også ha egne familie-, skole- og helseprogram under arrangementet.

Åpningsseremonien den 18. mars er på den kjente Planai Stadion i Schladming. Avslutningsseremonien vil holdes på fotballstadion Merkur Arena i Graz den 24. mars.

Norges idrettsforbund sender en tropp med 35 utøvere til Østerrike. Totalt teller den norske delegasjonen 55 stykk. De norske utøverne skal konkurrere i langrenn, alpint, innebandy, kortbane og snowboard.

Den norske troppen finner du her.

Les mer om Austria 2017 her.

Fakta om Austria 2017.

Special Olympics Norway