KLASSIFISERING

29576854941_b8a2cec667_o.jpg

Klassifisering er en måte å gjøre konkurranser for mennesker med funksjonsnedsettelse så rettferdige som mulig.

Utøvere med funksjonsnedsettelse blir delt inn i klasser på bakgrunn av grad av funksjonshemning relatert til den enkelte idrett. Hvilken klasse den enkelte utøver skal delta i, er en prosess som er ulik fra idrett til idrett.

Klassen kan inkludere fysisk, psykisk og teknisk vurdering, samt observasjon i
    konkurranse og på trening. Hver idrett har forskjellig klassifiseringsreglement
    og definerer selv minste funksjonshemning en utøver må ha for å kvalifisere til deltakelse i konkurranse.

Minste funksjonshemming vil variere fra idrett til idrett, og den enkelte utøver kan oppleve å tilfredsstille krav til minste funksjonshemming i en idrett, men ikke i en annen. Dersom en utøver opplever å ikke oppfylle kravet til minste funksjonshemming, er det flere særforbund som har opprettet såkalte åpne klasser som et alternativt tilbud.

En utøver kan endre klasse i løpet av idrettskarrieren, og dette kan skyldes at utøverens skade/sykdom endrer seg eller at klassifiseringsreglene endres. Klassifisering skal gjøres av en godkjent klassifisør og det er utøvers ansvar å bli klassifisert. Kostnader ved klassifisering kan være ulik fra idrett til idrett.

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) har sammen med særforbund ansvar for nasjonal klassifisering. Ved klassifisering forholder vi oss til det internasjonale regelverket, men en klassifisering i Norge gjort av norske klassifisører er ikke gyldig ved internasjonale mesterskap. Da må man klassifiseres av internasjonale
    klassifisører.

Ta kontakt med det enkelte særforbundet dersom du har behov for klassifisering (pdf).

Les mer om klassifisering generelt og spesielt i noen idretter, samt spesielle klassifiseringsregler for hørselshemmede, synshemmede, bevegelseshemmede og utviklingshemmede (pdf).

Når det gjelder internasjonal klassifisering av utøvere med utviklingshemning som skal delta i konkurranser i regi av INAS og i Paralympics, skal testene som er gjennomført av en psykolog videre godkjennes av en INAS Eligibility Officer- Deretter sendes dokumentasjonen inn til INAS for endelig godkjenning. Utøveren med pårørende må i samarbeid med det enkelte særforbund bli enige om utøveren skal klassifiseres internasjonalt.

I Norge har vi to INAS Eligibility Officers:
    • Anja Vaskinn: anja.vaskinn@psykologi.uio.no
    • Knut Dalen: Knut.dalen@nevropsykolog.no

Mennesker som er definert som utviklingshemmede av offentlige myndigheter, deles inn i «divisjoner». Dette gjøres for at alle utøvere skal ha mulighet til å konkurrere med andre på tilnærmet likt ferdighetsnivå. Grunnprinsippene for inndeling er:

• Kjønn
    • Alder
    • Ferdighetsnivå basert på tidligere oppnådde resultat, enten via påmelding eller forsøksheat.
    • Det skal være minimum tre og maksimum åtte utøvere i gruppen (division).
    • Det skal ikke være større differanse enn 15 % mellom svakeste og beste resultat innenfor gruppen (division).
    • I idretter som det er dømming (turn, kunstløp, ridning etc.) er det i tillegg ulik vanskelighetsgrad på øvelsene.

De nordiske landene er enige om en felles strategi innen klassifisering for å kunne best utnytte felles ressurser og stå sterkere sammen internasjonalt.

Den nordiske klassifiseringsstrategien omhandler følgende punkter:

• Utveksling av klassifisører på tvers av landene
    • Nordisk klassifiseringsseminar hvert tredje år
    • Internasjonalt påvirkningsarbeid innen klassifisering

I Norge har vi ikke klassifisører i alle idretter. Du kan derfor kontakte klassifisører i det nordiske nettverket for å få utført klassifisering i de idrettene som mangler norske klassifisører.

Kontakter i nordisk nettverk:
    Kerstin Brodin, Sverige: kerstin.brodin@shif.rf.se
    Katja Saarinen, Finland: katja.saarinen@paralympia.fi
    Marjun í Jákupsstovu, Færøyene: mj1705a2@skulin.fo
    Lykke Guldbrandt, Danmark: lgu@dhif.dk
    Guðbjörg Ludvigsdóttir, Island: gudbjl@landspitali.is

Klassifiseringsplakater (pdf)

Klassifiseringsskjema (pdf)

Audiogram - hørselshemmede (pdf)

Informasjon til utøvere som skal klassifiseres (pdf)