Hvis du ikke har tatt i bruk den nye digitale tjenesten ennå, anbefaler vi at du gjør det så snart som mulig. Bruk av den nye tjenesten gir tryggere aktivitet for idrettslagets medlemmer og forenkler hverdagen til politiattestansvarlig. Tjenesten er tilgjengelig for alle idrettslag fra 14. november!
Se opptak av opplæringswebinar for idrettslag, som ble arrangert 19. og 21. november 2024: (opplæringsvideo etter webinar om forenklet søknadsprosess 27. mai 2025 publiseres snart)
Her kan du laste ned presentasjonen fra opplæringswebinaret.
Kom i gang
Leder i idrettslaget må gjøre følgende to ting:
1.Opprett avtale med Digipost for håndtering av politiattest i idrettslag
Signaturrett for idrettslaget er påkrevd for å opprette avtalen. For å opprette avtale hos Digipost må du inneha en av følgende roller: Leder, nestleder, styremedlem, daglig leder
- Logg inn på "Min idrett" og gå til "Markedsplassen" for å finne Digipost-registreringen, eller bruk direkte lenke til Digipost registrering her.
- Opprett avtalen for å knytte løsningen til idrettslaget. Dette er nødvendig for å aktivere deling av politiattester via Digipost. Dette er en egen avtale og må opprettes for å ta i bruk tjenesten.
Ved avtaleopprettelse får politiattestansvarlig og søkere tilgang til en sikker og gratis løsning for å sende og motta digitale formålsskjemaer og politiattester. Avtalevilkårene kan leses på Digipost sine nettsider under opprettelsen.
2. Tildel følgende roller i KlubbAdmin:
- medlemsansvarlig
- ansvarlig politiattest og ansvarlig politiattest vara
Les mer om hvordan du tildeler roller i KlubbAdmin
Rollene må være tildelt i Klubbadmin før medlemsansvarlig og politiattestansvarlig får tilgang til de nye tjenestene. Merk: Har dere medlemsansvarlig i klubb admin, så skal denne rollen være importert til ny rolletjeneste og dere kan tildele rollene: ansvarlig politiattest og ansvarlig politiattest vara i den nye rolletjenesten.
Medlemsansvarlig i idrettslaget kan gjøre følgende:
1. Logg inn på Min idrett. Scroll ned til «hva vil du administrere» og trykk på «tildel rolle» under administrer og tildel roller.
- Gå til fanen «tildel rolle», søk opp personen og tildel rolle.
- Er personen ikke medlem, velg «inviter ny person». Personer som får tildelt rolle, får beskjed om dette via e-post eller direkte i MinIdrett.
NB: Kun medlemsansvarlig kan tildele roller. Det anbefales at politiattestansvarlig også får tildelt medlemsansvarlig-rollen for å forenkle administrasjonen. Personer kan også tildele seg selv enkelte roller i Min idrett.
Politiattestansvarlig (eventuelt vara) i idrettslaget må gjøre følgende:
1. Logg inn på Min idrett. Scroll ned til «hva vil du administrere» og klikk på «ny politiattesttjeneste».
2. Tildel roller: Hvis du både er politiattestansvarlig og medlemsansvarlig kan du legge til personer som trenger politiattest ved å tildele de en rolle med krav om politiattest:
- Gå til fanen «innhent politiattest», søk opp personen og tildel rolle.
- Hvis personen ikke er medlem, velg «inviter ny person».
3. Legg til roller som krever politiattest:
- Barnetrener
- Ungdomstrener
- Frivillig med ansvar for mindreårige og/eller personer med utviklingshemming
- For å vurdere om andre roller krever politiattest, se veiledningen under fanen «informasjon om tjenesten» og trykk på «roller og krav». Du kan også få generell veiledning om roller og krav her.
4. Vurder om rollen krever politiattest og bekreft formål:
- Gå til fanen «behandle søknader».
- Vurder om roller krever politiattest under pkt. 1 og "Rediger og bekreft formål" under pkt. 2. Klikk deretter «send informasjon» for å starte prosessen med å søke om politiattest for søker.
5. Motta og godkjenn/avvis politiattest digitalt:
- Når politiattesten er delt av søker i Digipost, trykk på «åpne politiattest».
- Godkjenn attesten dersom det ikke er merknader.
6. Registrer manuelle politiattester:
- Dersom politiattesten deles manuelt, registrer den under pkt. 3 i fanen «Vis hendelser» og "Mottatt manuelt".
- Vær oppmerksom på at kun digitale politiattester kan garanteres å ikke være forfalsket. Sjekk manuelle dokumenter nøye.
Ofte stilt spørsmål. Vi har fått en del spørsmål om personer som allerede har en rolle i idretten og har fremvist politiattest må registreres i det nye systemet og fremvise en ny politiattest. Svaret er at alle som har en rolle i idretten som krever poltiaittest skal registreres i det nye systemet, uavhengig av hvor lenge de har hatt rollen. Dette gjelder også dersom du har hatt rollen i mange år.
Når rollen registreres og politiattest kreves:
- Vi har avklart med politiet at du kan få en kopi av tidligere politiattest eller et bekreftelsesskjema fra politiet.
- Dette skjemaet eller kopien fremvises til politiattestansvarlig.
Systemet forklarer tydelig hvordan du registrerer en kopi eller et bekreftelsesskjema.
For idrettslag som ønsker å registrere tidligere fremvist politiattest uten å be om en ny, kan dette gjøres under punkt 2 i menyen «Registrer manuelt».
Dette ble gjennomgått grundig på webinaret som ligger øverst på denne siden.
Personer med ansvar for mindreårige eller mennesker med utviklingshemming i idrettslaget må gjøre følgende:
1. Personer kan enkelt legge til sin enkelte egne roller i idrettslaget i Min idrett. Logg inn i "Min idrett" gå til "roller og verv" og «Søk om ny rolle».
2. Samtykk til innhenting og deling av personopplysninger med idrettslaget, slik at de enkelt kan søke om politiattest på politiets sider uten videre opplasting av formålsskjemaer og andre dokumenter.
3. Logge inn i sin egen Digipostkonto og dele den mottatte politiattesten fra politiet med politiattestansvarlig i idrettslaget. Dette gjøres i Digipost ved å gå inn på meldingen «delingsforespørsel», som søker mottar fra idrettslaget.
Mer detaljerte brukerveiledninger for søker samt spørsmål og svar finner dere her (Kommer snart)
Søker finner også samme brukerveiledninger inne på "Min idrett" og øverst på siden hvor de samtykker til innhenting og deling av personopplysninger.
Mer informasjon
Mer informasjon om hvordan du bruker tjenesten finner du under fanen «om tjenesten», eller direkte inne fra tjenesten under fanen «Mer informasjon om tjenesten».
Du kan lese mer overordnet om politiattestordningen her: Politiattest
Spørsmål?
Har du utfordringer med tjenesten, ta kontakt med support her: Kontakt NIF Digital Support