Foto: Jeanette Dahl

Kong Harald åpner World Gym for Life Challenge

I morgen åpner Hans Majestet Kong Harald sin egen utgave av World Gym for Life Challenge på Oslofjord Convention Centre i Vestfold. Et av verdens største arrangementer innenfor gymnastikk og turn har fått en verdig beskytter.

Og jeg er helt sikker på at vår idrettsinteresserte konge vil sette pris på arrangementet. Hans Majestet er reelt idrettsinteressert og følger hele norsk idrett tett. Kongen er norsk idretts høye beskytter og det er Norges idrettsforbund umåtelig stolte over og glade for.

For Kongen er ikke bare seilerkongen eller skikongen.

Hans Majestet er også fotballkongen, håndballkongen, cricketkongen og nå altså turnkongen. Derfor er det stor stas når Kongen besøker et så stort internasjonale idrettsarrangement. Med over 2000 deltakere, 500 trenere og frivillige fra hele 23 nasjoner fra hele verden – er dette ikke et hvilket som helst arrangement. Som leder av en mangfoldig organisasjon som ivaretar både funksjonsfriske og funksjonshemmede, døve og utviklingshemmede – er det med stor glede å erfare at World Gym for Life Challenge er oppvisningsgymastikk for både funksjonshemmede og funksjonsfriske. Oppvisningsgymnastikk er stort i Norges Gymnastikk- og Turnforbund. Ca. 60 000 av forbundets 100 000 medlemmer er aktive innen stevne- og oppvisningsgymnastikk. Internasjonalt regner det Internasjonale Turnforbundet (FIG) at ca. 50.millioner er aktive innen oppvisningsgymnastikk.

Under regentjubileet i 2016 var idrettens gave til Kongen og Dronningen et barneidrettsarrangement i Slottsparken. Barn på ski, på brett og på akebrett delte sin glede over lek, idrett og fysisk aktivitet med Kongen og Dronningen. På mange måter passet et slikt ‘massegledearrangement’ perfekt. Det var samlende – barn med bakgrunn fra hele byen, fra hele landet og egentlig fra hele verden lekte sammen foran Slottet. Aldri før har vår hovedvisjon «Idrettsglede for alle» passet bedre. Det var barn med funksjonsnedsettelser og barn med utviklingshemming, det var barn med skiferdigheter og det var barn uten.

Norsk idrett henter sin legitimitet fra våre nesten 12.000 idrettslag over hele landet.

Og det er på bakgrunn av idrettslagene og de enkelte idrettsutøverne at vår organisasjon eksisterer. Det er også disse medlemmene og disse idrettslagene som gjør at Hans Majestet Kong Harald kan være hele idrettens konge.

På King Harald V World Gym for Life Challenge i Vestfold denne uka vil turnere og gymnaster fra hele verden feire idrettsgleden. Det vil være verdensklasse over noe av det som skjer, men mest vil det være gleden over deltakelsen og fellesskapet som preger arrangementet. Norges Gymnastikk- og Turnforbund er nestoren blant særforbund og fortjener oppmerksomhet om sitt arrangement som de håper vil skape enda større rekruttering blant barn og unge.
Vi vet at det gleder Kong Harald å se idrett, fellesskap og glede, og det er derfor han er idrettens høye beskytter. Men jeg tror Kong Harald ikke bare er norsk idretts høye beskytter – han er også idrettsgledens høye beskytter.

Og nå skal Kongen heie frem våre 16 norske oppvisningsgymnastikk-tropper som skal kjempe om World Group Champion-trofeet i verdensmesterskap i breddegymnastikk. Selv gleder jeg meg til å være til stede. Sist gang jeg var på et turnstevne var på Klepp på midten av 70-tallet – og jeg husker at det gjorde inntrykk på meg.

Ønsker med dette både Kongen og turntroppene lykke til!