egenorganisert.jpg

Egenorganisert idrett er bra!

I mange idretter lever den organiserte og egenorganiserte aktiviteten naturlig sammen. Skillet mellom de to kan mange ganger virke konstruert.

All idrett er – eller har en gang vært – egenorganisert. Det er de aktive selv som har ønsket en sterkere grad av organisering. Ingen organisasjon fødes på toppen, men oppstår fordi det finnes et behov for den. Det kan være at utøverne ønsker å konkurrere mot hverandre. Det kan være fordi det er behov for felles innsats for å få på plass anlegg eller finansiering. Nye idretter oppstår også – oftest eller alltid – i ytterkantene av eksisterende idretter, inspirert av den eller de idrettene som finnes. Det er nytenkende, det er naturlig og det heier vi på.

Begrepet «idrett» kan ikke begrenses til kun å omfatte det som finner sted innenfor de organisasjonene som legger til rette for den. «Idrett» kan være konkurranseidrett, men også konkurransefri idrett – den kan være organisert, egenorganisert eller til og med helt uorganisert.
Alle er tjent med at folk finner sin egen form å drive sin aktivitet på. Vi som samfunn, og idretten som organisasjon, bør heie på alle som ønsker å drive med idrett. Ja; - vi bør heie på, og tilrettelegge for, alle som ønsker å være i aktivitet!

Allerede i dag foregår veldig mye egenorganisert idrett på arenaer som er tilrettelagt av den organiserte idretten. Alle som ønsker å bruke idrettsarenaer til å drive aktivitet skal ha vår fulle støtte.

Noen ønsker ikke å organisere seg, og det har vi naturligvis respekt for. Det viktigste vil alltid være aktiviteten. Den har en stor verdi i seg selv. Hobby, lek og venneaktivitet finner man like gjerne innenfor idretten som utenfor. De som bare ønsker å spille løkkefotball med venner, stå på ski eller snowboard uten å ha medlemskortet i lommeboka, skate på Rådhustrappa eller gå søndagsturer på langrennsski – skal vi ha like mye respekt for som de som velger å organisere seg. Men alle skal vite, at hvis de skulle ønske hjelp til å danne en klubb, få hjelp til å drifte et miljø, skape et anlegg eller lage en konkurranse, så finnes det forbund som er til for å hjelpe dem med det.

For det er slik at desto flere medlemmer som finner veien til Snowboardforbundet, til NORB (Norsk organisasjon for rullebrett), til Freeski i Skiforbundet og til andre, jo bedre forutsetninger vil idrettene ha for å kunne utvikle seg med bedre anlegg og flere tilbud til klubber, ledere, aktive og frivillige.
Vi i idrettsforbundet er til for våre medlemmer. Når en idrett er innenfor det organiserte så er vår jobb å hjelpe til slik at det kan skapes mest mulig aktivitet. Det være seg så vel konkurranseaktivitet som aktiviteter uten mål om å vinne noe som helst. Samtidig bruker vi vår posisjon i samfunnet til også å legge bedre til rette for egenorganisert idrett. Vi jobber for anlegg som alle kan bruke, vi jobber med lovverk og med bevilgninger. Vi er grunnleggende positive til å sette av arealer til fysisk aktivitet i reguleringsplaner, vi jobber for nærmiljøanlegg der idretten eller aktiviteten ikke kan være organisert, vi jobber med andre for å sikre én time daglig fysisk aktivitet i skolen og vi ønsker mer penger til sykkelveier, svømmehaller, isflater, hopp, ramper og rails.

Fellesnevneren er aktivitet!
Det er mye som er fysisk aktivitet, som ikke er idrett. Likevel er det unaturlig å forsøke å trekke absolutte skiller – både når det gjelder selve aktiviteten og når det gjelder graden av organisering. For eksempel vil det å gå på tur i skog og mark neppe være idrett, mens å løpe i skog og mark med eller uten kart og kompass, sannsynligvis vil være det. Eller; når krysser snowboardkjøreren, som er medlem av snowboardklubben, grensen mellom egenorganisert og organisert idrett i sin lek på brettet i bakken?

I fortsettelsen er det vårt håp at vi ikke forsøker å trekke unødvendige og unaturlige skiller mellom det organiserte og det egenorganiserte. La oss heller sammen diskutere hvordan vi kan skape og tilrettelegge for mest mulig idrett og aktivitet for så mange mennesker som mulig.

Vi er klare til å skape enda mer idrett, lek og aktivitet for enda flere enn vi allerede gjør i dag!