Idrettspresident Tom Tvedt, styreleder i Larvik skateboardklubb og styremedlem i Norsk Organisasjon for Rullebrett (NORB) Stig Rune Anvik, daglig leder i Larvik skateboardklubb Inger Johanne Stene, ordfører i Sandefjord Bjørn Ole Gleditsch og idrettskretsleder i Vestfold Rune André Huseby.

Å organisere de egenorganiserte

Det er mye spennende som skjer når det gjelder utvikling av idrettsfamilien. Bare de siste seks årene har vi tatt opp åtte nye grener i idrettsfamilien og flere andre er på gang. Det viser, slik jeg ser det, at selv en så stor organisasjon som vår, følger med i tiden, og tar opp i seg trender og tendenser i samfunnet.

En av sakene idrettsstyret og jeg beskjeftiger oss med for tiden er forholdet mellom den organiserte idretten og det som er blitt kalt egenorganisert idrett.  Nylig var jeg på besøk i Sandefjord for å se badminton under Norwegian International Championships. Samtidig fikk jeg anledning til å møte noen av dem som gløder for skateboard.  Det var veldig interessant og nyttig.  I Larvik har kommunen gitt god hjelp til ildsjelene som brenner for skateboard. I et nedlagt industribygg blomstrer aktiviteten sommer som vinter.

Skateboard er tatt opp som idrett under OL i Tokyo i 2020.  Norsk Organisasjon for Rullebrett (NORB) har på sitt årsmøte fattet et vedtak som går ut på å undersøke mulighetene for å bli tatt opp i Norges idrettsforbund. Begge deler setter jeg umåtelig stor pris på. Vi hadde besøk av representanter fra NORB tidligere denne måneden der vi ble kjent med hverandre og fikk startet prosessen. Jeg tror det kan bli gjensidig nyttig med skateboard innenfor idrettsfamilien, og jeg tror spesielt at det blir en berikelse for NIF med nye impulser, ung inspirasjon og en litt annen kultur.

Det er helt meningsløst å forsøke å lage et kunstig skille mellom organisert og egenorganisert idrett

Etter min mening er nettopp skateboard et godt eksempel på hvor meningsløst det er å forsøke å lage et skille mellom organisert og egenorganisert idrett.  Det er selvsagt at aktiviteten til Larvik skateboardklubb, og andre, så absolutt er lagt til rette – eller organisert om man vil.  Samtidig er formen på «treningen» kanskje annerledes for mange av dem som driver med, men ikke annerledes enn for alle dem som går i skiløypene eller på isflatene om vinteren eller spiller fotball på løkka om sommeren.  Det er egenorganisert idrett, lagt til rette av andre.

Jeg tror vi har mye å lære av Larvik skateboardklubb om hvordan vi kan skape møteplasser der fellesskapet og idrettsgleden kan dyrkes

For meg ble Larvik skateboardklubb et slags bevis for at vi tenker riktig. Vi ønsker alle som vil drive med idrett velkommen inn til oss. Samtidig har Idrettstinget bedt oss se på tilknytningsformer og medlemskap. Skal vi evne å være en organisasjon i pakt med tiden, må vi være åpne både for nye idretter og for andre måter å organisere medlemskapstilknytningen på. Så lenge vi tydelig klarer å forbli en medlemsorganisasjon der medlemmenes interesser styrer, skal vi ikke være spesielt nervøse for å vurdere både medlemmer og tilknytning, tror jeg.

Jeg har lyst til å dra tilbake til Larvik og se på hallen der de har definert innholdet. Jeg har også lyst til å høre og lære mer om hvordan NORB og andre som driver skateboard tenker – både om sin egen aktivitet, sin egen uavhengighet og om hva som skal til for at de selv skal ønske å bli en idrett hos oss.

Velkommen skal de uansett være.

Les mer om NORB her: www.norb.no