Cato Zahl Pedersen mottok Norske Idrettsleder-Veteraners Ærespris. Her er han sammen med Arne Hole som ble tildelt Sportsjournalistprisen. Foto: Håvard Lillegård.

Zahl Pedersen: - Jeg er beæret og overrasket

Cato Zahl Pedersen er blitt tildelt Norske Idrettsleder-Veteraners Ærespris for 2016.- Det kom meget overraskende på meg. Jeg er beæret, sier hovedpersonen selv.

Torsdag kveld, under årsmøtet til Norske Idrettsleder-Veteraners årsmøte, ble Olympiatoppens Cato Zahl Pedersen tildelt ærespris for sitt fremragende bidrag til å skape oppmerksomhet rundt funksjonshemmedes kår i idretten og i samfunnet.

Zahl Pedersen, sier til idrettsforbundet.no, at han setter denne æresprisen ekstra høyt.
- Norske idrettsveteraner er en fantastisk gjeng av kvinner og menn som har betydd mye for norsk idrett. Denne prisen gir meg ekstra motivasjon og pågangsmot til å jobbe videre for å styrke idrett for funksjonshemmede – for vi er langt ifra i mål, sier Zahl Pedersen.

Komiteen for NIVs Ærespris for 2016 har bestått av Per Wright (leder), Odd Flattum, Berit Berthelsen og Hans B. Skaset.  Her er komiteens begrunnelse for å tildele Cato Zahl Pedersen prisen:

«Cato Zahl Pedersen har i en årrekke identifisert idrett for funksjonshemmede ved sine fremragende prestasjoner og sine systematiske, skarpe og konsekvente bidrag til oppmerksomhet om funksjonshemmedes kår i dretten og samfunnet.  Han har vært og er et forbilde, initiativtaker, pådriver og årvåken talsperson for en vanskeligstilt gruppe i idrettssamfunnet.  I sum har hans påvirkning vært betydelig, både innenfor og utenfor idretten.  Hans praktiske, direkte medvirkning gjennom forberedelser og deltakelse i Paralympiske leker sommer og vinter, både som utøver, veileder og leder, gjør Cato Zahl Pedersen vel kvalifisert til NIVs Ærespris.»

Sportsjournalistprisen.
Også Sportsjournalistprisen, som ble innstiftet i 2008, ble delt ut. Den gikk til Aftenpostens veteran Arne Hole. Her er juryens begrunnelse for tildelingen:

«Arne Hole (f. 21.01.1955) har vært yrkesaktiv journalist i 40 år.  Han startet karrieren i Asker og Bærum Budstikke i 1976 og har siden 1982 vært ansatt i Aftenposten.  Fagområder har i hovedsak vært håndball, bandy, golf og friidrett.  Men Hole får prisen for sine unike og treffsikre spalter «Hole in One» og «Bak mål», som også ble utgitt i bokform i 2006.  Med smil, humoristisk snert og velvalgte ord har Hole i nøyaktig 20 år gitt liv til «Hole in One».  En unik spalte har erobret en fortjent plass i norsk sportspresse.  Hole har bevist at «spark» til trenere, ledere, utøvere og konkurrenter i andre medier - kan utføres elegant og syrlig gjennom muntre skråblikk.  Holes egen avis har også fått sin blåmerker på leggen.  Hole har all ære for rollen som en glad budbringer i norsk idrett.»

Norges idrettsforbund gratulerer begge med prisen!