Vinteridrettenes OL-ønske

De syv vinterolympiske særforbundene var samstemte i sine råd til idrettsstyret: ”Norge bør søke vinter-OL i 2022 med Oslo som søkerby”.

Men det er fortsatt bare innspill til idrettsstyret som behandler saken i sitt møte 3. november.

- Det er viktig for meg å gjøre det klart at idrettsstyret foreløpig ikke er part i debatten om lokalisering av et eventuelt OL i 2022. Idrettsstyret har spurt de syv forbundene som vil være aktører i et eventuelt OL og det er deres innspill som er kommunisert så langt. Hva idrettsstyret kommer til å mene om saken kan jeg ikke forskuttere, selv om jeg mener det er et tydelig signal som ble gitt i går, sier idrettspresident Børre Rognlien dagen etter at alle de syv særforbundene løftet fram Oslo som sin kandidat.

– Det er forutsetningene utenfor vår organisasjon som er endret, og som er årsaken til at idrettsstyret har valgt å høre organisasjonen på om vi skal søke OL eller ikke i 2022, fortsetter Rognlien.

– Da IOC tildelte OL i 2018 til Pyeongchang i Sør-Korea, åpnet de samtidig døren for et OL i 2022 i Europa. Det ville vært en unnlatelsessynd av idrettsstyret og meg ikke å undersøke om det var stemning for å søke om OL i 2022 gitt de nye forutsetningene.
– Men jeg understreker at vinteridrettsforbundenes tilbakemeldinger blant annet om stedsvalg, er innspill til idrettsstyret. Disse valgene er foregått etter behandling i hvert enkelt særforbund uavhengig av hverandre og av NIF. Spørsmål og diskusjon om stedsvalg må derfor rettes til disse særforbundene.

I vårt møte 3.november skal vi nøye overveie om vi skal fremme en søknad om OL, og i den sammenheng er det langt flere innspill enn stedsvalg som vil være førende for debatten videre, avslutter idrettspresidenten.