Hockey6.jpg

Vil jobbe for full momskompensasjon ved bygging av nye idrettsanlegg

- Norges idrettsforbund vil jobbe for at alle søkere også i år skal få full momskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg, sier idrettspresident Tom Tvedt.

1. mars i år gikk fristen ut for å søke om kompensasjon av merverdiavgift ved bygging av idrettsanlegg.

Mangler 23 millioner
Lotteri- og stiftelsestilsynet har mottatt totalt 508 søknader med et reelt søknadsbeløp på 199 mill. kr. til momskompensasjon for idrettsanlegg, mens regjeringen har satt av 176 millioner kroner til formålet.
- Det er viktig for oss å sørge for full momskompensasjon. Pr i dag mangler det 23 millioner kroner. Idrettsforbundet ønsker at Stortinget gir en tilleggsbevilgning på dette beløpet under behandlingen av revidert budsjett, sier Tom Tvedt.

Gjennomsnittlig søknadssum på hvert idrettsanlegg er på ca 392.000 kr. Til sammenligning ble det søkt om 200 millioner kroner i fjor med en gjennomsnittlig søknadssum på 489.000 kroner.

Det har kommet inn 48 flere søknader i år sammenlignet med i fjor - noe som skyldes at søknadsfristen i 2016 ble flyttet fra 1. mai til 1. mars, og at søknadsåret kun besto av 10 måneder.

Totalkostnadene på anleggene er som i fjor på vel 1,2 milliarder kroner.

Les mer om anlegg