Annika Sælid i aksjon under Ungdoms-OL. Hun tok et imponerende karate-gull i +59 kilos klassen. Foto: YOG2018/ IOC

Vellykket Ungdoms-OL i Argentina

Den norske troppen leverte mange oppløftende prestasjoner under Ungdoms-OL i Argentina sett med norske øyne. Norges idrettsforbund gratulerer alle våre utøvere med flott innsats.

To gull, to sølv og tre bronse ble medaljefasiten fra årets Ungdoms-OL i Buenos Aires:

Gull: Tomoe Zenimoto Hvas (svømming) , Annika Sælid (Karate)
Sølv: Tomoe Zenimoto Hvas (svømming), Markus Barth (badminton mix)
Bronse: Frida Berntsen og Emilie Olimbstad (sandvolleyball), Jacob Gudim Karlsen (turn, hopp) og Tomoe Zenimoto Hvas (svømming)

Flere av våre utøvere har også utmerket seg med sterke prestasjoner i andre idretter med tøff internasjonal konkurranse.

Tre medaljer
Det norske svømmetalentet Tomoe Zenimoto Hvas ble Norges største medaljegrossist under årets Ungdoms-OL. Han vant gull på 200 meter medley, sølv på 50 meter butterfly og bronse på 50 meter rygg. Tross tre individuelle medaljer er det laget han løfter frem.

- Det viktigste jeg sitter igjen med fra Ungdoms-OL er hvor viktig det er å være sammen med et lag og støtte hverandre. Det har vært utrolig gøy. Alle her er veldig hyggelig og det har vært god stemning. Det er også kult at alle samler seg når de har tid og heier på de andre når de skal konkurrere, sier Tomoe Zenimoto Hvas.

Flott utviklingsarena for utøver og støtteapparat

Ungdoms-OL er en flott læringsarena for både utøvere, trenere, ledere og annet støtteapparat. Å delta i kvalifisering, uttak, forberedelser og gjennomføring til Ungdoms- OL gir utøverne en fin erfaring fra det høyeste nivået for sin alder. Samtidig får utøveren erfaring fra å delta på mesterskap i et OL format.

- Hva kan være en bedre læringsarena til OL enn det som ligner mest på et ordinært OL, spør troppsansvarlig Arthur Koot som har fulgt utøverne tett under hele mesterskapet. Våre utøvere har deltatt i en tøff internasjonal kvalifiseringsperiode, og de har forberedt seg godt til mesterskapet.

- Det å være en del av en tropp med flere idretter, å bo i leir med mange tusen andre, hele logistikken og ikke minst konkurransesituasjonen med tilskuere og media er svært verdifull læring for våre unge talentfulle utøvere, sier Koot.

Inspirasjon for videre satsing
For utøvere som står på trappene til å starte sin videre karriere i senioridretten kan Ungdoms-OL være en viktig inspirasjon til videre satsning. De møter utøvere fra andre idretter som er i samme situasjon, og de utveksler erfaringer som de også tar med seg hjem. Dette kan bidra positivt til å utvikle treningsmiljøene de er en del av hjemme i Norge.

- I Olympiatoppens arbeid med fleridrettsmesterskap for ungdom (EYOF og YOG) vet vi gjennom mange års erfaring at det er fordel at troppen blir best mulig kjent, at vi bidrar til å skape trygghet og at vi legger til rette for mestring og læring. De blir bedre til å takle medgang og motgang og det øker sjansen for at utøverne velger å satse videre i mange år fremover, sier Koot.

Troppen til ungdoms-OL
Norges tropp til årets Ungdoms-OL teller 16 utøvere fra 11 ulike idretter. Norske utøvere har deltatt i svømming, stup, sandvolleyball, roing, golf, seiling/brett, turn/artistisk, turn/rytmisk, karate, taekwondo og badminton.

Les mer om resultater og stemningsrapport fra Ungdoms-OL på Olympiatoppen.no