NIF_Logo_Farger_RGB_612x373pix.png

Uttalelse vedrørende Rusada

Norges idrettsforbund jobber for de rene utøverne. Vår posisjon når det gjelder doping er og har vært soleklar. Ingen seriøse idrettsorganisasjoner, idrettsutøvere eller idrettsledere kan ønske å understøtte et system som systematisk har undergravd de rene utøvernes mulighet til å konkurrere på like vilkår.

WADA ble opprettet nettopp for å bekjempe doping og for å sikre like vilkår for alle verdens idrettsutøvere. Vi støttet WADA ved etableringen, og vi støtter både WADA og arbeidet organisasjonen gjør for en dopingfri idrett.

Norges idrettsforbund har ikke kjennskap til sakspapirer og prosesser forut for dagens styremøte i organisasjonen. Vi har respekt for det arbeidet som er gjort i WADA – som har frembragt både McLaren-rapporten som dannet grunnlaget for utestengelsen av Rusada og det veikartet som ble tegnet for gjeninnsettelse.

Vi har tillit til en god prosess og gode drøftelser under organisasjonens møte i morgen og vil ta stilling etter at et eventuelt vedtak er fattet.