Vi hjelper idrettslagene til å bli enda bedre – hvis det er mulig!

Utdanner 20 nye veiledere for klubbutvikling

Idretten utdanner 20 nye veiledere som skal bistå med utvikling i klubbene. Utdanningen gjennomføres i et samarbeid mellom særforbundene, idrettskretsene og NIF.

Den første samlingen er nå gjennomført og veilederne er i gang med sine første prosesser ute i klubbene. Hensikten med arbeidet er at klubbene selv skal finne ut hva de har mest behov for slik at de kan oppnå en enda bedre situasjon, at flere blir involvert i det som skjer i klubben og at de opplever en bedre og enklere hverdag.

Veilederne representerer 12 særforbund og 4 idrettskretser. Utdanningen gjennomføres over 9 måneder og består av to programmer. Veilederne har tre samlinger og jobber underveis med praksis ute i klubbene. De har også følge av egen coach gjennom utdanningen. Coachen vil støtte og utfordre deltakerne slik at de utvikler sine egenskaper som veiledere.

I utdanningen kjøres det samtidig et program for fagansvarlige kontaktpersoner i alle de forbundene og idrettskretsene som utdanner veiledere. Programmet for de fagansvarlige skal bidra til at veilederne får enda bedre oppfølging underveis, og at arbeidet med utvikling av klubbene får god organisering og gode rutiner.

Les mer om klubbutvikling her.