Unge ambassadører fra 39 land testet den nye Curlinghallen på Lillehammer.

67 nasjoner skapte olympisk stemning på Lillehammer

Knappe fire og en halv måned før Ungdoms-OL braker løs var representanter fra nærmere 70 nasjoner samlet på Lillehammer for å teste arrangementet. - Entusiasmen og energien fra de unge som skal levere dette arrangementet har vært fantastisk, sier administrerende direktør Tomas Holmestad.

Denne helgen har virkelig organisasjonskomiteen til Lillehammer 2016 fått kvalitetssikret arrangementet som venter i februar neste år. Helgen inneholdt ikke mindre enn tre parallelle seminarer med den hensikt om å informere om planene og få tilbakemeldinger på innholdet.

- Først og fremst er jeg utrolig stolt over det som har blitt levert her denne helgen. Vi har mye jobb foran oss, men vi er godt i rute, forteller Holmestad.

- Når det kommer representanter fra Nepal, Mongolia og Chile, skjønner man hvilken internasjonal dimensjon dette arrangementet har. Entusiasmen og energien fra de unge som skal levere dette arrangementet har vært fantastisk, forteller han.

Les også: Ungdom fra hele verden bygger opp OL-stemningen

- En ære å få være ung ambassadør

Nicky Van Rossem (23) fra Belgia er en av 39 unge ambassadører, fra like mange land, som skal sikre at utøverne får maksimalt ut av lekene. Ambassadørene (mellom 18 og 28 år) blir utnevnt av sine respektive nasjonale olympiske komiteer. I helgen var de samlet på Lillehammer for å teste læringsprogrammet Learn & Share. – Det var en stor ære for meg å bli «Young Ambassador» og jeg gleder meg virkelig til lekene begynner. Læringsprogrammet vi har vært gjennom virker veldig bra og det er fint å se hvordan idrett kan brukes som et verktøy til å koble sammen mennesker fra ulike kulturer og forskjellige bakgrunner, forteller van Rossem.

Saken fortsetter under bildet.

Utdanning står også på programmet for Ungdoms-OL på Lillehammer. Blant temaene finner man antidoping, kampfiksing, fair play, kostholdsveiledning og mental trening. 39 unge ambassadører fra hele verden testet læringsprogrammet denne helgen.

Seminar nummer to var Chef de Mission-seminaret. En «Chef de Mission» er representanten fra hver nasjon som skal lede oppdrag Lillehammer 2016 for sitt land. 67 nasjoner var representert med sine Chef de Missions og fikk en grundig gjennomgang av hva som venter dem i februar i tillegg til befaring til de ulike arenaene.

2016 blir idrettens ungdomsår

På Lillehammer var også 130 unge ledere fra Norge, som er med på utdanningsprogrammet til Lillehammer 2016 og Norges idrettsforbund. En av dem, Harald Camio Sæter (19), er håndballtrener på Valderøya utenfor Ålesund. Han skal jobbe som frivillig på Lillehammer i februar og likte det han fikk se, høre og oppleve denne helgen:

- Programmet for Ungdoms-OL virker veldig lovende. Det har vært spennende å bli kjent med så mange idrettsinteresserte mennesker fra hele verden og jeg ser virkelig frem til 2016 – idrettens ungdomsår, forteller Sæter.

Harald Camio Sæter (foran) fikk testet konkurranseinstinktet da «mini-Ungdoms-OL» ble avholdt lørdag.

Les også:
Årets ildsjel skal være under 26 år.

Hvorfor arrangerer Norge Ungdoms-OL?