Foto: Caroline Dokken Wendelborg

Ung para-alpinist får JYSK-stipend for 2017

Hvert år deler JYSK ut et stipend til en paralympisk utøver. I år tilfaller stipendet alpinisten Jesper Saltvik Pedersen (18) som satser for fullt mot Paralympics i PyeongChang i 2018.

- Å bli JYSK-ambassadør er kjempestort! Med stipendet fra JYSK gjør det lettere for meg å satse for fullt mot lekene. Hver hundredel teller, og jeg må jobbe knallhardt i innspurten for å nå målet om pallplass i PyeongChang, forteller 18-åringen fra Plogen skiklubb.

Paralympics i den sørkoreanske byen blir Saltvik Pedersen sitt første. Det er kun fire år siden han debuterte på internasjonalt plan. Det store internasjonale gjennombruddet kom i sesongen 2015/2016 med flere pallplasseringer.

- Jesper er en dedikert ung person med guts. Han er på god vei oppover på resultatlistene i Para-alpint. Han er en flott ung alpinist vi er stolte av, sier Cato Zahl Pedersen, lederen for paratoppidrett på Olympiatoppen.

Jesper er født med ryggmargsbrokk og er lam fra livet. Da han var ett år gammel fikk han sin første rullestol og har siden den gang vært hans beste og eneste fremkomstmiddel. Han forteller at det er fullt mulig å ha et aktivt liv selv om man sitter i rullestol. Sammen med rullestolen har han spilt håndball, fotball og vært aktiv med friidrett i Åkra IL. Men det er alpint som ligger hans hjerte nærmest.

Foto: Kjell G. Karlsen

- Jeg prøvde sit-ski for første gang da jeg var 2 år. Da jeg fylte 6 år begynte jeg å kjøre uten ledsager, forteller han entusiastisk, og legger til at det blir helt fantastisk stort å delta i Paralympics.

- Det er jo det største man kan oppleve som idrettsutøver – jeg gleder meg veldig!

JYSK-stipendet deles ut hvert år i løpet av september. Kravet som stilles er at utøveren viser gode holdninger og satser fullt på sin idrett. Stipendet er på 50.000 kroner. Målet er at stipendet kan bidra til å optimalisere og tilrettelegge for videre toppidrettssatsning for den det tildeles.

- I JYSK sponser vi paraidrett i Norge, Sverige, Danmark og Finland – vårt første sponsorat ble inngått tilbake i 1980-årene. Vi håper at stipendet til Jesper gjør at han får best mulig oppkjøring til Paralympics i PyeongChang 2018, sier Are Bjøntegaard, Sales & Marketing Manager hos JYSK.

Jysk er, sammen med Norsk Tipping, Dagbladet og Scandic hovedsamarbeidspartnere til Norges idrettsforbunds «Team Paralympics».