Fullt trøkk under Olympisk Akademi i fjor. Foto: Alexander Eriksson

Ung frivillighet på Lillehammer

Ung frivillighet er på agendaen når Norges idrettsforbund for 20. gang drar i gang Olympisk Akademi på Lillehammer.

70 ungdommer fra hele landet er samlet til Norges fremste verdiseminar og møteplass for unge trenere og idrettsledere mellom 18 og 29 år. Arrangementet i år går av stabelen mellom 3. - 6. august.
- Målet er å fremme idrettens verdier og fokusere på det holdningsskapende arbeidet innen idretten. Akademiet inviterer unge idrettsledere og trenere til idédugnad og skolering innen olympiske verdier, sier idrettspresident Tom Tvedt som åpner ballet i dag kl 18.00 på Nansenskolen.

Viktig erfaring på veien
Årets tema er «ung frivillighet». Deltagerne skal gjennom både foredrag, ulike workshops og erfaringsutveksling i løpet av akademiet. Det blir også rapport fra idrettens internasjonale organisasjonsliv.
- Målet med Olympisk Akademi er at deltagerne tar i bruk kunnskapen og erfaringen videre i sine verv i norsk idrett. Erfaringsutvekslingen med andre deltagere er viktig – både for videre utvikling av hver enkelt deltager, men også for norsk idrett, sier Linda Jacobsen, fagkonsulent i Norges idrettsforbundet.

Besøk av kulturministeren
Hun ser frem til at også kulturminister Linda Helleland besøker akademiet i løpet av helgen.
- Vi setter veldig stor pris på at Kulturministeren tar seg tid til å besøke oss. Kulturministeren har varslet en ny frivillighetsmelding og hun fikk 11 råd og konkrete tiltak fra en engasjert gjeng etter Ungdom-OL. Det blir derfor veldig spennende å høre på hennes innlegg om «Betydningen av ung frivillighet», sier Jacobsen.

Les mer om Olympisk Akademi