Sykkelklubben IF Frøy er sammen med Karmøy innebandyklubb og Steinkjer friidrettsklubb nominert til Inkluderingsprisen 2017.

Tre finalister til Inkluderingsprisen 2017

IF Frøy, Karmøy innebandyklubb og Steinkjer friidrettsklubb er nominert til Inkluderingsprisen 2017. Prisen deles ut i forbindelse med Idrettsgalla-helgen på Hamar lørdag 6. januar 2018.

En bredt sammensatt jury hadde 20 kandidater å velge mellom, og juryen falt til slutt på en idrettsforening fra Oslo, en innebandyklubb fra Rogaland og en friidrettsklubb fra Nord-Trøndelag.

Steinkjer friidrettsklubb er nominert for andre år på rad, mens det er første gang IF Frøy og Karmøy innebandyklubb er med i finalerunden. Idrettslagene kjemper om en premiepott på totalt 100.000 kroner, som deles ut til én eller flere lag.

Her er de tre kandidatene:

Les hele nominasjonsteksten til de tre finalistene her

IF Frøy
IF har skapt ei stor treningsgruppe for svaksynte syklister som tidligere ikke hadde noe tilbud. De har på tre år fått mange aktive syklister og banet vei for andre klubber. Når Norges Cykleforbund (NCF) reiser rundt og forteller andre klubber om tandemsykling, er IF Frøy alltid med og bidrar. Satsningen til IF Frøy har gjort at NCF region øst fikk øynene opp for parasykling og arrangerte egen tandemcup. I 2017 ble det arrangert et uoffisielt NM.

Karmøy innebandyklubb
Karmøy innebandyklubb holder treninger i Storhall Karmøy for spillere med liten eller større grad av utviklingshemming. Totalt har 50 spillere deltatt på treninger, og i snitt er det 25-30 spillere med hver gang.  Karmøy IBK er pådrivere for å skape aktivitet også hos naboidrettslagene; Kopervik IL, SK Vedavågen og Åkrehamn IL.  I april hvert år arrangeres Stavanger Open, Norges største innebandyturnering. I 2017 hadde turneringen for første gang en egen klasse for SUPER-lag. Karmøy IBK var i spissen og delte sine erfaringer og sin kompetanse med de andre lagene.

Steinkjer friidrettsklubb
Som første idrettsklubb i Norge, har Steinkjer Friidrettsklubb inkludert RaceRunning som egen idrett – noe klubben lenge har vært alene om. De har tatt en rolle som nasjonal pilotklubb for aktivitet og utvikling av sporten. I dag er det rundt 15 personer som har tilhørighet til RaceRunning-miljøet i Steinkjer. De har faste treninger hver mandag. Utøverne har alle en eller annen form for funksjonsnedsettelse.

Tidligere vinnere av Inkluderingsprisen:
2008: Norges Bandyforbund.
2009: IL Kråkene