Toppidrettssjef Tore Øvrebø fortsetter i stillingen i fire nye år. Foto: NTBScanpix

Toppidrettssjef Tore Øvrebø fortsetter i stillingen i fire nye år

Tore Øvrebø (52) har fått fornyet sin åremålsstilling som toppidrettssjef i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité i fire nye år.

Øvrebø ble konstituert som toppidrettssjef i september 2013 og fikk åremålsstillingen da den ble lyst ut i 2014. Nåværende åremål utløper juli 2018 og fornyelsen løper frem til 30. september 2022.

- Vi har valgt å forlenge Tore Øvrebøs ansettelse som toppidrettssjef i fire nye år. Olympiatoppen har under Tores Øvrebøs ledelse levert i henhold til den toppidrettstrategien som ble lagt i 2014.  Gjennom strukturen på Olympiatoppen og et nært samarbeid med særforbundene har Tore Øvrebø oppnådd de mål og resultater man har satt for toppidretten i perioden. Senest gjennom fantastiske resultater i De Olympiske og Paralympiske leker i PyeongChang i vinter. Tore Øvrebø er en lagspiller for organisasjonen og jobber bevisst etter de verdiene som norsk idrett står for, sier NIFs generalsekretær, Karen Kvalevåg og fortsetter:

- Vi har valgt å benytte anledningen til å forlenge stillingen med Tore Øvrebø som toppidrettssjef slik åremålet gir grunnlag for. Vi ønsker kontinuitet i arbeidet som pågår for å nå de mål strategien i 2014 la til grunn. Tore Øvrebø arbeider strukturert, målrettet og systematisk med resultatoppnåelse samtidig som han som toppidrettssjef også utviser stor forståelse og engasjement for idrettens helhetlige arbeid og posisjon i samfunnet. Stillingen som toppidrettssjef skal lyses ut når åremålsperioden går ut i 2022.

Tore Øvrebø er fra Stavanger og konkurrerte i roing. Han var OL-deltager i 1988 og deltok også under VM i 1989. Senere var han landslagstrener i roing og han var treneren til Olaf Tufte da han ble olympisk mester i 2004 i Athen og i Beijing i 2008.

- Jeg er svært glad for å oppleve den tilliten det er å få fortsette i jobben som toppidrettssjef i fire nye år. Det er store oppgaver som venter oss og det er jeg ydmyk overfor. Ansvaret med å lede Olympiatoppen er svært motiverende fordi det er det beste stedet å være hvis man er opptatt av toppidrett og utvikling. Og det er jeg, sier Tore Øvrebø og fortsetter:

- Samarbeidet med særforbundene og tilrettelegging for utvikling og bedre kår for toppidrettsutøverne, særlig i sommeridrettene og i paraidretten, blir fortsatt viktige satsinger for å lykkes over de neste fire årene, sier Tore Øvrebø og understreker et par ting:

- Jeg ønsker å utfordre særforbundene ytterligere i et gjensidig forpliktende samarbeid. Sammen med særforbundene skal vi forsøke å legge grunnlaget for fortsatt å hevde oss i internasjonal toppidrett.  Vår kjernevirksomhet er å skape idrettsglede på det aller høyeste prestasjonsnivået gjennom å lede og trene best i verden.  De siste fire årene har vi fått på plass regionale avdelinger og dermed en tydeligere satsing på unge talenter. I de kommende år skal vi videreutvikle norsk toppidrett ved å optimalisere samspillet mellom Olympiatoppen og de prioriterte særforbundene - og styrke møteplassen for toppidretten på Campus Sognsvann, sier Øvrebø.