Ingrid Tollånes, leder for samfunn og gave i Gjensidigestiftelsen, utviklingssjef i NIF Anja Veum og Veslemøy Rue Barkenes, områdeleder nasjonale prosjekter i Gjensidigestiftelsen. Foto: Gjensidigestiftelsen

To nye millioner fra Gjensidigestiftelsen til NIFs flyktningfond

Gjensidigestiftelsen øker satsingen på flyktninger – og ga i dag NIFs flyktningfond ytterligere to millioner kroner til inkluderingsarbeid.

Det har vært en formidabel tildeling fra Gjensidigestiftelsen til NIFs flyktningfond. På to år har stiftelsen gitt 3,66 millioner kroner for å sette i gang aktivitets- og integreringstiltak for mindreårige asylsøkere.
- Gjensidigestiftelsen er imponert over hvor mange idrettslag som gjør en innsats for flyktninger og asylsøkere i sine lokalmiljøer. Vi har sett at små midler kan gjøre en stor forskjell for barn og ungdom som trenger et lyspunkt i hverdagen. Det er også svært positivt at midlene fra Idrettsforbundets flyktningfond distribueres raskt og effektivt ut til idrettslagene. Interessen fra idrettslag er fortsatt stor, så derfor vil vi være med litt lenger. Vi ønsker alle lykke til videre, sier Ingrid Tollånes, leder for samfunn og gave i Gjensidigestiftelsen.

I dag tidlig ble utviklingssjef Anja Rynning Veum invitert til et frokostmøte hos Gjensidigestiftelsen. Der ble hun, sammen med flere andre frivillige organisasjoner, tildelt flere millioner kroner for å fortsette å gi et aktivitetstilbud til flyktninger og asylsøkere gjennom lokale idrettslag. Norges idrettsforbund fikk to av dem!

- Vi er som i fjor – utrolig takknemlige for pengegavene fra Gjensidigestiftelsen som går uavkortet til et utrolig viktig arbeid. Midlene bidrar til at våre idrettslag over hele Norge kan opprettholde et godt og variert idrettstilbud for flyktninger på flere arenaer. Samtidig er dette en klar og tydelig anerkjennelse for den fantastiske inkluderingsjobben som våre idrettslag gjør hver eneste dag, sier Rynning Veum.

På nyåret vil Norges idrettsforbund igjen åpne NIFs flyktningfond for idrettslag.

Fakta om NIFs flyktningfond 2015-2016:

• Tiltak på mottak eller for nybosatte
  • Bidragsytere: Idrettsstyret, IOC, Kavlifondet, Kulturdepartementet, IMDI, UDI og Gjensidigestiftelsen.
  • Mest nådde målgruppen er gutter mellom 13-19 år.
  • 8.500 deltakere i aktivitet
  • 960 IL har totalt søkt 20,5 mill. kr
  • 506 IL har mottatt midler og 441 unike IL totalt
  • 122 fotballklubber har gjennomført tiltak med UDI-midler, i regi av NFF.