Olympiatoppens Cato Zahl Pedersen ble rørt til tårer da Ingrid Tollånes fra Gjensidigestiftelsen kom med en pengegave på 3,4 mill kr. Foto: Geir Owe Fredheim

Tårene spratt da Zahl Pedersen så pengegaven

Tårene spratt på Cato Zahl Pedersen da han ble overrasket av Ingrid Tollånes fra Gjensidigestiftelsen i dag. Med seg hadde hun en sjekk på 3,4 millioner kroner til den nyopprettede paraskolen.

- Jeg ble helt tatt på senga. Jeg visste at tildelingen fra Gjensidigestiftelsen skulle komme i går, og da jeg ikke hørte noe ble jeg litt urolig. I dag trodde jeg at NRK kom for å lage en liten sak om forberedelsene til Paralympics i Pyeong Chang i 2018, men alt var rigget for å overraske meg, sa et tydelig rørt Cato Zahl Pedersen.

Paraskolen - treårig prosjekt
Paraskolen er et nystartet prosjekt i regi av Olympiatoppen som skal bidra til å utvikle flere ungdommer til paraidretten - med Paralympics som et langsiktig mål. Prosjektet som har en totalramme på rundt 8 millioner kroner over tre år, har nå fått et stort og viktig tilskudd fra Gjensidigestiftelsen.
- Pengegaven på 3, 4 millioner kroner vil bidra til at vi klarer å gjøre det lille ekstra. Med disse pengene vil vi kunne knytte til oss flere fagressurser og sørge for god utvikling ute i regionene der hvor utøverne våre er, samt avholde flere nasjonale samlinger, forteller Zahl Pedersen.

Loyd Remi Solberg, kaptein på Norges kjelkehockeylandslag, sier at pengegaven på sikt kan få mye å si for rekrutteringen til blant annet kjelkehockey.
- Nivået fra klubb- til landslagsnivå er veldig stort, og med disse pengene så vil det bidra til at utøverne klarer å løfte seg opp på et høyere nivå tidligere. Jeg vet de allerede har gjennomført en ungdomssamling og tilbakemeldingene vi har fått var at det var vellykket, sier Loyd Remi Solberg, som ikke legger skjul på at medalje er målet både i VM i 2017 og i Paralympics i 2018.

Olympiatoppen viser vei
Ingrid Tollånes og Gjensidigestiftelsen har nå før jul gitt ut 253 millioner kroner til ulike prosjekter før jul. Nærmere 60 prosent av tildelingene har fått til prosjekter knyttet til idrett og friluftsliv. Hun innrømmer at det var vanskelig å holde pengegaven til paraskolen skjult for Zahl Pedersen.
- Han ringte meg i går og det var vanskelig å la det ringe – for jeg visste jo vår spent han var. Men det var desto gøy å komme hit i dag, og at vi klarte å overraske ham på denne måten, sa Ingrid Tollånes, leder for samfunn og gave i Gjensidigestiftelsen.

- Hvorfor støtter dere paraskolen?
- Vi ønsket å støtte dette prosjektet fordi vi ønsker å gi penger til tiltak som sørger for at de som ofte står utenfor får anledning til å bli med. Det at Olympiatoppen går foran med paraskolen gjennom å oppsøke ungdom for å vise at det er mulig å drive med idrett setter vi stor pris på, sier Tollånes.

En glad para-gjeng: Thommas Avdal, kjelkehockey (fra venstre), Emil Garmo Kirstistuen - kjelkehockey, Audun Bakke - kjelkehockey, Glenn Johansen - sykling, Cato Zahl Pedersen, Paralympicss-sjef, Ingrid Tollånes fra Gjensidigestiftelsen, Loyd Remi Solberg - kaptein på kjelkehockeylandslaget, Hilde Gjelsvik fysioterapeut på OLT, Magnus Midttun, basistrener/instruktør OLT, og Johan Grønlie - kjelkehockey. Foto: Geir Owe Fredheim