Jakob Ingebrigtsen er nominert til tre priser. Foto: NTB Scanpix

Svært høyt nivå på de nominerte til Idrettsgalla 2019

Hovedjuryen for Idrettsgalla 2019 avsluttet tirsdag sitt arbeid, og under presenteres alle nominasjonene. Idrettsgallaen avvikles i Stavanger lørdag 5. januar, og sendes direkte på NRK1. Juryen har siden oktober, og helt frem til i dag, vurdert kandidatene til de ulike prisene.

- Det har vært et helt spesielt idretts-år, hvor norske utøvere sørget for at Norge vant OL, og satte rekord med 39 medaljer. I tillegg har vi sett flotte prestasjoner i Paralympics og ulike EM og VM gjennom året. Alt dette har preget juryens arbeid, og speiles også i de endelige nominasjonene. Juryens oppgave er å løfte frem de største prestasjonene i en kåring hvor det ikke er idrettens konkurransekriterier som skiller vinnerne. Utfordringen er å sette prestasjoner på tvers av idrettene opp mot hverandre, og dette åpner for uenighet som ikke kan avgjøres med stoppeklokke eller målfoto, sier juryleder og toppidrettssjef, Tore Øvrebø.

Sammen med seg i juryen har han Karen-Marie Ellefsen, Hanne Haugland, Lise Klaveness, Jan-Erik Aalbu, Kjetil André Aamodt og Knut Holmann. De syv jurymedlemmene har vært samlet til tre omfattende møter.

- Juryen består av syv personer med bred kunnskap om norsk og internasjonal toppidrett. Vi har sammen diskutert og vurdert prestasjonene etter de kriteriene som gjelder, samt ut fra vår kompetanse om internasjonalt nivå og prestasjonskrav i de ulike idrettene. I noen kategorier er det nærmest umulig å skille kandidatene, fortsetter Øvrebø.

Selve juryeringen foregår i fire omganger. Først diskuteres kandidatene i én og én klasse. Deretter er det åpen poenggivning, hvor alle jurymedlemmene gir poeng til alle kandidatene i hver klasse. Denne poenggivningen danner grunnlaget for hvem som blir nominert. Deretter er det ny diskusjonsrunde, hvor de nominerte drøftes, før arbeidet avsluttes med hemmelig avstemning. Jurymedlemmene vet altså ikke hvem som er vinnere av de ulike klassene.

- Alle kan være trygge på at jury-arbeidet er grundig gjennomført. Det vil alltid være diskusjoner om nominerte og vinnerne av de enkelte kategoriene, men til slutt står vi igjen med verdige vinnere av prisene, sier jurylederen.

Foran årets juryarbeid er tidenes norske sommerolympier, padleren Knut Holmann, nytt medlem i juryen. Parallelt har det vært en åpen dialog om Lise Klaveness´ og Jan-Erik Aalbus nye roller i Fotballforbundet og Håndballforbundet.

- De fleste i juryen har en idrettsspesifikk tilknytning, men alle har god kompetanse om det mangfoldige internasjonale toppidrettsbildet hvor norske utøvere presterer. Det er det siste som er grunnen til at de sitter i juryen. I de situasjonene hvor habilitet har vært et tema, har dette blitt forbilledlig løftet frem av det enkelte jurymedlem. Jurysammensetningen er grundig presentert og godkjent av idrettsgallaens styre, som er eier av idrettsgallaen og derigjennom juryprosessene. Alle kan være trygge på at arbeidet i juryen foregår så nøytralt som mulig. Dette ivaretas også gjennom kontrollmekanismene i avstemningsprosedyrene, avslutter juryleder Tore Øvrebø.

Se alle de nominerte her