Erna Solberg møtte unge utøvere og trenere på Lillehammer sammen med idrettspresident Tom Tvedt. Foto: Karl Filip Singdahlsen/NIF

Statsministeren overrasket idretten med 20 millioner

På sitt Lillehammer-besøk tirsdag kunne statsminister Erna Solberg fortelle at hele overskuddet etter Ungdoms-OL på Lillehammer går til idrettstiltak som støtter opp om de gode verdiene og tiltakene som ble løftet fram under lekene. – En fantastisk overraskelse, sier Tom Tvedt.

– Ungdoms-OL viste oss hvordan idrett og frivillighet skaper engasjement, samhold og glede. Dette er viktige verdier som vi må sikre at nye generasjoner får muligheten til å ta del i, sier statsminister Erna Solberg.

Det er fem forskjellige tiltak som skal dele overskuddet.

Dette er tiltakene:

• UNG-Frivillig fond (11 mill. kroner)
  • Senter for olympisk arv (Olympic Legacy) (6 mill. kroner)
  • Sunn idrett (2 mill. kroner)
  • Ungdomslekene (750 000 kroner)
  • Konferanse for unge frivillige (250 000 kroner)

Les mer om tiltakene her

- Stolt og glad på idrettens vegne

Idrettspresident Tom Tvedt strålte da statsministeren slapp nyheten.

- Jeg vil takke statsministeren for denne fantastiske overraskelsen. Det varmer hjertet mitt når hun anerkjenner innsatsen til de unge menneskene i ungdoms-OL og følger opp innspillene til lekenes frivillighetsråd. Det å bruke penger på en ny generasjon frivillige gir en avkastning ingen bank i verden kan matche. Jeg er både glad og stolt på idrettens vegne, sier idrettspresident Tom Tvedt.