Foto: Karl Filip Singdahlsen/ NIF

Stå på, Nora!

Høyesterett har nylig skjerpet straffen for å spre private bilder over nettet. Den kriminelle handlingen som Nora Mørk er blitt utsatt for er alvorlig, dypt alvorlig.

Først og fremst er det viktig for oss å støtte Nora i en tid som er svært vanskelig for henne. Dernest vil vi oppfordre hele idrettsfamilien og alle som leser dette til å være oppmerksomme på at det overhodet ikke er greit å dele private bilder på nettet. Det er uetisk, ulovlig og rett og slett skammelig. Som Høyesterett nylig har uttalt, kan dette bli til en nærmest livslang krenkelse for de berørte. Det kan ikke, bør ikke og skal ikke noen bidra til.

Nora Mørk er modig, som offentlig tar til motmæle – eller som vi ville sagt i idretten, går til motangrep. Men det er klart at det koster å møte dette på en så direkte måte. Vi, som ledere i idretten, vil gjerne gi vår ektefølte støtte til henne både som landslagsspiller, som forbilde og som modig idrettsutøver.

Vi vil ikke tie stille om dette. For alle som opplever noe sånt er det et overgrep.