nsf612.jpg

Søkte ikke medisinsk fritak, utestengt i to måneder, Skiforbundet tar ansvaret

Idrettens voldgiftsrett CAS har slått fast at Martin Johnsrud Sundby har brutt WADA-reglementet gjennom feil bruk av den lovlige astmamedisinen Ventoline. Norges Skiforbund tar det fulle og hele ansvaret i saken, fordi forbundet mente det ikke var nødvendig å søke om medisinsk fritak for medikamentbruken.

Hadde dette skjedd, ville medisinbruken vært i tråd med regelverket, og det ville ikke blitt igangsatt noen sak.

Les hele pressemeldingen fra Norges Skiforbund her.

Toppidrettssjef Tore Øvrebø uttaler:

"Olympiatoppen tar til etterretning at Martin Johnsrud Sundby har fått en dom mot seg i idrettens voldgiftsdomstol, CAS, og har notert oss at domstolen sier bruddet er basert på en «ærlig misforståelse» av regelverket. Selv om dommen innebærer en kort utestengelse, får den store konsekvenser for utøveren. Olympiatoppen er innstilt på å gjennoppta samarbeidet med Martin når utestengelsesperioden er over. Utover dette viser vi til Norges Skiforbunds informasjon i saken."

Sjefslegen ved Olympiatoppen, Roald Bahr, uttaler:

"Regelen som Martin Johnsrud Sundby har brutt, er uklar. De aller fleste leger ville forstått regelen slik den norske landslagslegen gjorde: At det er mengden stoff som er inntatt som betyr noe, og ikke mengden som puttes inn i apparatet. Etter at saken ble kjent for oss, er det selvsagt at ikke noen av våre utøvere er blitt foreskrevet salbutamol på forstøverapparat."

Kontaktpersoner:

På grunn av avvikling av pressekonferanse fra klokken 1300, vil Skiforbundets kontaktpersoner være tilgjengelig fra cirka klokken 1500.

Kommunikasjonssjef Espen Graff
Mobil 909 32 595
Epost: espen.graff@skiforbundet.no

Skipresident Erik Røste