Runa Møller Tangstad (18) er konferansier under Ungdomsidrettskonferansen i Trondheim 1. og 2. desember. Foto: Geir Owe Fredheim

Sluttet med idrett, men fant veien tilbake som ung idrettsleder

Runa Møller Tangstad (18) sluttet selv med idrett fordi hun følte at hun ikke passet inn. Men hun fant en annen inngangsport til idretten. Nå stortrives hun som aktivitetsleder for «Young Active» i Brønnøysund Idrettslag hvor ungdommene bestemmer definisjonen av idrettsglede og fellesskap.

- I en alder av 16 år sluttet jeg på fotballaget. Jeg var aldri den beste spilleren, og presset om å være best, gjorde det ikke lettere å utvikle seg. Til slutt hadde jeg ikke lyst til å møte på treningen. Jeg slet med å passe inn. Dette tror jeg er tilfellet for veldig mange unge, forteller Brønnøy-jenta til idrettsforbundet.no.

Men helt ferdig med idretten var hun likevel ikke.
- Ja, jeg ville kjempe videre for å skape idrettsglede for absolutt alle – og kanskje spesielt ungdom som ikke fant et riktig tilbud. For min egen del har organisert idrett vært bra for min utvikling - både motorisk og sosialt. Men ingen bør føle seg uønsket bare fordi de ikke vil spesialisere seg. Jeg mener organisert idrett skal være et fristed hvor du møter venner, er i fysisk aktivitet og lærer nye ting.

Et spennende år
Runa blir sett på som et stjerneskudd i norsk idrett. Hun er en engasjert og tøff jente med pågangsmot og lyst til å påvirke. Veien til den ungdomslederen hun er i dag – har vært brå og lærerik.
- En dag kom en venninne og spurte om jeg ville delta på lederkurs for ungdom og starte opp «Young Active». Vi tok flere lederkurs, blant annet hos Norges idrettsforbund. Jeg ble spurt om å være frivillig på Ungdoms-OL, og svarte selvfølgelig ja. Plutselig sto jeg i Hellas og tente OL-flammen og holdt tale, og i dag står jeg her som konferansier under Ungdomsidrettskonferansen!

Saken fortsetter under bildet.

Runa Møller Tangstad holdt tale under tenningen av Ungdoms-OL-ilden i Aten akkurat for ett år siden. Foto: Cathrine Dokken.

- Hva mener du er den største utfordringen til norsk idrett?
- «How to get youth to empower themselves» var en setning jeg plukka opp i Sveits på en konferanse. Jeg tror det passer perfekt til spørsmålet. Vi må finne gnisten i ungdommene som får dem til å ville engasjere seg.

Noe positivt er på gang
Møller Tangstad sier det har skjedd en dreining i positiv retning når det gjelder ungdomsengasjement.
- Frafallsproblematikken er selvsagt et problem, men noe positivt er på gang. I året 2016 mener jeg vi har vært flinke. Norsk idrett har virkelig klart å ta tak i problemet med frafallet av ungdom gjennom å sette søkelys på å skaffe flere unge ledere, unge trenere og unge frivillige. Og ikke minst jobbes det bra med hvordan å få tak i flere ungdommer som idrettsutøvere.

- Hvor fører veien videre for norsk ungdom i idretten?
- Jeg føler allerede stor forandring fra da jeg begynte mitt engasjement innen idretten, og jeg vet at den nye generasjonen er gira på å kjempe sammen med den eldre generasjonen til å gjøre idretten enda bedre. Sammen går vi riktig vei.

Håper andre får like muligheter
Runa Møller Tangstad ser på seg selv som utrolig heldig. Nå håper hun også andre får like muligheter som henne selv.
- Det er motiverende og inspirerende. Ikke minst lærerikt! Jeg er ikke den samme jenta jeg en gang var. Ser ikke lengre på nye ting som skummelt, men heller som utfordrende og som en mulighet. Som nevnt er jeg mye mer reflektert, ikke redd for å ta initativ og har et mye større mot enn før. All lederkunnskapen er noe jeg tar med meg videre både til klubben og i arbeidslivet. Hele denne reisen har inspirert meg og inspirerer meg til å fortsette og arbeide for idretten, for mennesker. Jeg har funnet min lidenskap takket være Norges idrettsforbund.

- Hva ville du gjort dersom du var idrettspresident for én uke?
- Da ville jeg ha startet opp «Young Active» i hvert eneste idrettslag. Det er min hjertesak.

Les mer om Young Active hos Nordland idrettskrets

Følg Ungdomsidrettskonferansen