- Vi er heldige som får jobbe med så mange unge og motiverte mennesker. Det er ikke tvil om at de vil gjøre en god jobb som idrettsfredskorpsere i Zambia, sier Lind Gustafsdottir - koordinator for Idrettens fredskorps.

Skyhøyt nivå blant årets søkere til Idrettens fredskorps

– Det er en stor ære å være blant de åtte som skal representere norsk idrett i Zambia - spesielt med tanke på hvor mange søkere som har søkt, samt kvaliteten og kompetansen på de jeg var så heldig å bli kjent med på uttaksseminaret, sier Magnus Linseth (25) som kom gjennom det trange nåløyet.

Den nybakte idrettsfredskorpseren fra Brønnøysund ser frem til dele idrettsgleden sin og erfaring med barn og unge i det sørlige Afrika.

Siden 1997 har over 400 norske idrettsungdommer vært en del Idrettens fredskorps i regi av Norges idrettsforbund. Idrettens fredskorps er en del av norsk idretts internasjonale arbeid og er tuftet på idrettens grunnverdier; glede, fellesskap, helse og ærlighet.

Norges idrettsforbund mottok i år hele 55 søknader til utvekslingsprogrammet Idrettens fredskorps.

- Langt over halvparten av årets søkere var kvalifiserte. Dette tyder på at det er mange dyktige folk med høy kompetanse som ønsker seg internasjonal erfaring, sier koordinatoren for Idrettens fredskorps, Lind Gustafsdottir.

Etter endt uttaksseminar ble det gjort et uttak på åtte idrettsfrivillige. Kriteriene for uttaket er basert på ønsker og behov fra NIFs partnerorganisasjoner i Zambia.

Linseth har forventninger om at det blir et spennende, variert og annerledes år.

- Idrettsgleden kommer til å stå i fokus og jeg ser frem til å være med og bygge opp noe som fortsatt kan være bærekraftig når jeg er ferdig med året som frivillig, legger han til.

Idrettsutvekslingen innebærer sosialt samvær, sportslig felleskap og ny bekjentskaper på tvers av kulturer. Et av målene med Idrettens fredskorps er å gi de idrettsfrivillig økt trenererfaring og større lederkompetanse.

- Vi håper at våre idrettsfredskorpsere ønsker å fortsette som bidragsytere i norsk idrett når utvekslingen er over, sier Gustafsdottir.

Årets idrettsfredskorpsere er:
Martin Steen Reymert (øverst f.v.), Magnus Linseth, Jesper Møller og Ingrid Renli.
Pernille Ingebrigtsen (nederst f.v.), Vilde Larssen Amundsen, Fredrik Hauge Aasaaren og Roar Munkeby Fenne.