Det er alltid plass til flere som ønsker å drive med idrett. I dag ble skaterne medlemmer av Norges idrettsforbund. Foto: NTB Scanpix

Skateboard godkjent som ny idrett i Norges Snowboardforbund

Merkedag! I dag vedtok Idrettsstyret å godkjenne skateboard som ny idrett i Norges Snowboardforbund.

- Det er en glede å endelig kunne si at skateboard er en del av norsk idrett og offisielt medlem av Norges idrettsforbund som en gren i Snowboardforbundet. Skateboard er spennende og annerledes, og jeg håper sporten får en markant plass i norsk idrett både i et bredde- og toppidrettsperspektiv, sier idrettspresident Tom Tvedt, som skryter av jobben som er gjort for å få dette til:
- All honnør til Norges Snowboardforbund og Norsk Organisasjon for Rullebrett som har fått dette til.

OL-gren om tre år
Arrangørene av De olympiske og Paralympiske leker i Tokyo i 2020 og Den internasjonale olympiske komite (IOC) har bestemt at skateboard skal innføres som OL-gren om tre år. Det har fremtvunget en organisering av skateboard og er grunnen til at skaterne selv har hatt et ønske om å bli en gren i Norges Snowboardforbund. Idrettspresidenten gleder seg til å følge skateboard frem mot sitt første OL i Tokyo 2020.
- Nå som skateboard er blitt en del av den olympiske familien håper jeg idretten får all den oppmerksomheten den fortjener frem mot De olympiske leker om tre år. Det hadde også vært skikkelig moro om skateboardmiljøet i Norge klarer å skape noen medaljehåp på sikt, sier idrettspresidenten.

Sammen er vi sterke
Brettsportene er sammen en global ungdomsbevegelse og har samme opphav, men har til nå ikke samarbeidet om organisering.
- Vi samarbeider for å ta kontroll over egen kultur og sport i møte med OL og stor kommersiell interesse. Vi er to ulike sporter, men har også mye til felles. Sammen får vi gjort mer for brettmiljøet, enn hver for oss, sier Ola Keul, president i Snowboardforbundet.
- Nå er skateboard OL-gren. Da må vi skatere enten organisere oss selv, eller så vil noen andre gjøre det. Vi har valgt å ta kontroll over egen sport og søke et samarbeid med våre venner i Snowboardforbundet. Sammen står vi sterkere i arbeidet for blant annet flere og bedre anlegg, arrangementer og rekruttering til sporten, sier Per Olav Hetland, president i Norsk Organisasjon for Rullebrett (NORB).

Bakgrunn
Norges Snowboardforbunds (NSBF) ting vedtok 17. juni 2017 å ta opp idretten skateboard som ny idrett, og søkte Idrettsstyret om godkjenning.
Skateboard er en aktivitet som oppfyller idrettsbregrepet i NIFs lov. Dessuten er det en idrett som ikke er organisert under NIF i dag. Norsk Organiasjon for Rullebrett (NORB) har, siden organisasjonen ble stiftet i 1978, vært den landsdekkende skateboardorganisasjonen i Norge, og har blant annet gjennomført norgesmesterskap årlig siden 1989. De har 45 aktive medlemsklubber fordelt over hele landet.

Les også Snowboard og skateboard samarbeider i ett forbund