Den norske landslagsbryteren Felix Baldauf viser knestående utfall på skadefri.no. Foto: Skadefri.no

Skadefri.no - et nyttig verktøy for alle trenere og utøvere i norsk idrett

I dag relanserer Senter for idrettsskadeforskning skadefri.no som er det mest omfattende skade- og forebyggingstiltaket i norsk idrett noen sinne. – Målet er at alle norske trenere, utøvere, leger og andre skal bruke skadefri.no til forebygging av idrettsskader, helseproblemer og opptrening etter skade, sier prosjektleder Kathrin Steffen.

I flere år har Senter for idrettsskadeforskning, som er verdensledende på forskning av idrettsskader, samlet informasjon om de vanligste skadene i mer enn 50 idretter og 11 forskjellige kroppsdeler. På skadefri.no og på mobilapplikasjonen «skadefri» som er tilgjengelig i App Store og Google Play, finner man treningsøvelser som forebygger disse skadene.
- Vi har sett på hvordan skader i idretten oppstår, og hva som forårsaker dem. På bakgrunn av denne kunnskapen har vi i samarbeid med Olympiatoppen og særforbund utviklet skadefri.no. Og nå ønsker vi å gjøre denne kunnskapen om idrettsskader og deres forebygging lett tilgjengelig, sier Steffen.

Skadefri.no passer for alle
Øvelsene på Skadefri.no og i appen er delt inn i tre vanskelighetsgrader, og er presentert med variasjon for å bidra til økt prestasjon, utfordring og motivasjon over tid.
- Skadefri.no passer for alle, uansett nivå. Mange av øvelsene kjenner mange til allerede. Felles for dem alle er at de skal holde deg skadefri, samtidig som de gir god trening, sier Steffen og påpeker hvor viktig forebygging er.
- Forebygging er viktig også etter at man først har fått en skade. Hvis man først har pådratt seg en skade, øker risikoen betraktelig for at den kommer igjen. Og det hjelper som kjent ikke å være god hvis man er skadet, sier hun.

Trenger hjelp til å spre informasjon
Steffen håper nå særforbund og idrettskretser hjelper til med å tilgjengeliggjøre og dele informasjon om skadefri.no.
- Vi håper virkelig at særforbund kan være med å formidle skadefri.no ut til sine medlemmer slik at vi får spredd både kunnskap og kompetanse om hva som skal til for å forebygge de vanligste skadene i norsk idrett, og ikke minst hva som skal til for i en opptreningsfase etter skader, sier Steffen.

Saken fortsetter under bildet.

Kathrin Steffen, prosjektleder for skadefri.no, presenterer skadefri.no og mobilapplikasjonen under et frokostmøte for særforbund på Ullevaal Stadion torsdag 15. november. Foto: Geir Owe Fredheim

Roald Bahr, professor i idrettsmedisin og leder for Senter for idrettskadeforskning, mener at halvparten av alle skadene i flere av idrettene kan forebygges. Han håper nå at idrettslag og særforbund, ved å gjøre skadefri.no kjent for sine medlemmer, kan forebygge betydelig antall skader i norsk idrett.
- Vi vet at 1 av 5 skader på norske sykehus kommer fra idretten. Vi mener at vi kan klare å forebygge 50 prosent av alle idrettsskader ved å kjøre et opplegg i idrettslag som er fornuftig basert på vitenskap. Vi har en unik mulighet til å gjøre noe. Derfor er det viktig for oss å nå ut med skadefri, sier Roald Bahr.

Trener 1 og Trener 2
Antero Wallinus-Rinne, rådgiver trenerutvikling i Norges idrettsforbund, sier Norges idrettsforbund i flere år har hatt et meget godt samarbeid med Senter for idrettsskadeforskning.
- De har vært med på å utforme kompetansekravene på Trener 1 og Trener 2 nivå. Skadefri bidrar med høy kvalitet innenfor skadeforebygging og rehabilitering av idrettsskader for norsk idrett, og det vi håper nå er at trenerne skal bruke dette i sitt daglige virke i planlegging av treningsøkter og oppvarming og akutt skadebehandling, sier Wallinus-Rinne.

Flere hundre ulike treningsvideoer er å finne ute på skadefri.no. Her er ulike opptreningsvideoer for håndballutøvere. Foto: Skadefri.no