Fra før har Norges Cykleforbund opprettet ungdomsutvalg (bildet). Nå går forbundet i gang med et nytt ungdomsprosjekt i forbindelse med Sykkel-VM. Foto: NCF

Sikrer arven - lanserer ungdomsprosjekt til VM

- Vi lot oss inspirere av Lillehammer 2016 og lanserer nå et ungdomsprosjekt for fremtidens sykkelledere, trenere og kommissærer, sier prosjektleder i Norges Cykleforbund Karsten Ølstad.

I forkant av Ungdoms-OL arrangerte Norges idrettsforbund og Lillehammer 2016 lederkurs for 220 ungdommer. Målet var å gi verdifull kompetanse til landets fremtidige ledere og frivillige. For deltagerne ble programmet avsluttet med frivillig arbeid under Ungdoms-OL.

Nå lanserer cykleforbundet et nytt ungdomsprosjekt basert på samme modell. Prosjektet har fått støtte av Norges idrettsforbund.

Søker unge sykkelfrivillige

- Vi er på jakt etter aktive trenere, ledere, kommissærer eller de som ønsker en slik rolle i sin sykkelklubb. Målet er at vi i tråd med forbundets strategi kan rekruttere ungdom og tidligere aktive til å ta verv i sine klubber, forteller prosjektleder Karsten Ølstad.

Fire personer fra en sykkelklubb i hver region i alderen 16-25 år, vil få lederutdanning i forkant av mesterskapet og praktisk erfaring som frivillig under VM i Bergen.

Søknadsfristen for å melde seg på prosjektet er 21.mai.

Er du aktuell for å søke? Ta en titt her.

Oppfordrer til sykling i folkehelsekampanje

Arrangøren av høstens verdensmesterskap har også lansert kampanjen «Sykle til VM». Målet med prosjektet er å motivere folk i alle aldre til aktivitet på en lettvint, enkel og morsom måte ved bruk av en mobilapplikasjon.

Les mer om Sykle til VM her.