Ferdige: Det første kullet som har gjennomført mentorprogrammet sammen med sine mentorer og kursholdere. Foto: Ellen Kessel

Satser på kvinnelige toppledere i idretten

Mer kjønnsbalanse på toppledernivå er målet og nå er 14 deltakere ferdig med det første mentorprogrammet.

– Jeg måtte bli bevisst på at jeg kan hvis jeg tør, så det håper jeg at enda flere kan få muligheten til å lære, sier Mariann Brattland, deltaker og 2. Visepresident i Norges luftsportforbund.

En vellykket første runde

37 søkte på det første mentorprogrammet for kvinnelige ledere. 15 deltakere fikk plass i det første kullet. De har hatt hjelp av hver sin mentor siden august og deltatt på tre samlinger. På torsdag var det siste samling og 14 deltakere har nå gjennomført programmet.

– Det er vi veldig godt fornøyd med, sier Kari Vanebo, seniorrådgiver for kompetanseutvikling i Norges idrettsforbund og ansvarlig koordinator for mentorprogrammet.

Målet med programmet er å få flere kvinnelige toppledere i norsk idrett for å gjenspeile medlemsmassen. Vanebo forteller at de tilbakemeldingene de har fått så langt, tyder på at første runde med mentorprogrammet har gått veldig bra, og at NIF derfor vil fortsette til høsten med 15 nye deltakere.

Egenverdi, trygghet og utfordring av komfortsonen

Mariann Brattland meldte seg på mentorprogrammet for å utvikle seg selv og bli en bedre leder. Hun er veldig fornøyd med opplegget og sier at hun har lært mye som hun kan ta med seg videre.

– Ingen er født best og det er mange gode triks å få med seg på mentorprogrammet. Selv har jeg nok lært egenverdien av meg selv og blitt enda tryggere på meg selv. Det håper jeg at flere kan få lære. Jenter, og jeg som andre jenter, skal kanskje være så trygge på hva vi gjør, og hele tiden være innenfor komfortsonen vår. Så det å tørre å gå utenfor komfortsonen, lære og bli enda flinkere av det, kan man bli enda mer bevisst på, sier hun.

Mentor og adept: Skipresident Erik Røste har vært mentor for Mariann Brattland siden august. Han skryter av hennes engasjement, åpenhet og tillit gjennom programmet. Foto: Ellen Kessel

En mulighet til å påvirke

Erik Røste, president i Norges skiforbund, har vært Brattlands mentor de siste åtte månedene. Han sier at de har hatt mange gode diskusjoner og at han tror at programmet har gitt han like mye som han håper at det har gitt henne.

– Da programmet ble utlyst så tenkte jeg med en gang at dette har jeg lyst til å være med på. Det er et viktig område i idrett å få en bedre kjønnsbalanse, både på ledersiden, men også på den sportslige siden. Jeg er jo en av de som er i posisjon til å gjøre noe med det og da er det sånn at man ikke skal overlate det til alle andre, da må du faktisk også gjøre noe med det selv, sier han.

Han forteller videre at det har vært veldig spennende og givende å være mentor. Han trekker frem flere fordeler ved å være mentor, og at kanskje den viktigste er at man øker bevisstheten og setter fokus og tid til det.

– Jeg har veldig tro på at hvis du setter fokus på noe, hvis du virkelig ønsker å gjøre noe med noe, så har du mulighet til å påvirke det, sier han.

Et tips til andre kvinnelige ledere som vil bli enda bedre?

– Vi har litt forskjellig å bidra med, men vi har alle noe å bidra med. Når man har det utgangspunktet og tør å være seg selv, så tror jeg man kommer veldig langt, sier mentor Røste.

– Si ja, husk å si ja! sier Brattland på samme spørsmål.

Lover godt for norsk idrett

Prosjektkoordinator, Vanebo, sier at det har vært utrolig inspirerende og artig å følge reisen til deltakerne.

– Utviklingen, målene og de oppgavene de har løst sammen med sine mentorer underveis, tegner veldig godt for norsk idrett fremover, sier hun.

Lover godt: Prosjektkoordinator, Kari Vanebo, synes det har vært inspirerende å følge utviklingen til deltakerne.

Til andre runde av mentorprogrammet søker NIF 15 nye kvinnelige deltakere som har lederroller i styre eller administrasjon i norsk idrett på særforbunds- eller idrettskretsnivå, eller som har en plan for videre lederverv i samarbeid med sin leder. Det er også behov for 15 nye mentorer, som kan være både kvinner og menn. Invitasjon og søknadsfrist kommer nærmere oppstart.