Fremtidens para-utøvere samlet på Olympiatoppen. Foto: Caroline Dokken Wendelborg

Samling for fremtidens para-utøvere

Olympiatoppens utviklingsavdeling har holdt Para-Ung samling 14.-16. oktober for 40 utøvere og 20 trenere. Para-Ung er fremtidens paralympiske utøvere utpekt av til sammen ni sommer- og vinter-særforbund.

- For meg som idrettsutøver har det vært givende, lærerikt og ikke minst fysisk krevende å delta på denne samlingen. At den arrangeres på tvers av flere idretter gir inspirasjon til å satse videre. Det er kult, sier Pablo Jacobsen (17) fra Fornebu bordtennisklubb.

Hensikten med samlingen er å sikre økt norsk deltakelse i fremtidige Paralympics. Programmets fokus var å skape forståelse for hva som skal til å utvikle seg fra nasjonalt til internasjonalt nivå. Utøverne er blitt kjent med hverandre på tvers av idretter, fått teoretisk og praktisk påfyll i et tettpakket program.

- Denne første Para-Ung samlingen legger grunnlaget for et Para-Ung konsept som Olympiatoppen sentralt og regionalt vil gjennomføre med dedikerte særforbund, sier Cato Zahl Pedersen, som er ansvarlig i Olympiatoppen for denne satsingen.

- Utøvernes entusiasme og tilstedeværelse sammen med trenerens umiddelbare positive tilbakemeldinger, er gode og sikre tegn på at vi har truffet et behov og skapt noe riktig for fremtiden, fortsetter Cato.

Olympiatoppen har etablert en Para-Topp ressursgruppe bestående av utpekte sentrale og regionale fagpersoner, som vil evaluere samlingen og utvikle Para-Ung konseptet videre.