Idrettspresident Tom Tvedt sammen med Årets ildsjel - Sajandan Rutthira (19) fra Oslo! Foto: Caroline Dokken Wendelborg

Sajandan (19) ble Årets ildsjel!

Sajandan Rutthira (19) fra Furuset IF og Høybråten og Stovner IL vant Årets ildsjel på Idrettsgallaen på Lillehammer. Både Mats Zuccarello og Petter Northug jr. vant to priser hver, mens Hedersprisen gikk til Hege Riise.

Sajandan Rutthira gikk av med prisen Årets ildsjel. 19-åringen fra Oslo har engasjert seg som fotball- og friidrettstrener, sekretær for styret i Furuset IF, ungdomsleder og styremedlem i Furuset Allidrett. Rutthira beskrives som en positiv gutt som er spesielt dyktig på å rekruttere nye barn og unge til idretten.

Da han mottok prisen sa han at han ikke hadde forberedt en tale, men han klarte seg likevel enormt bra foran de mange tusen tilskuerne i Håkons Hall.
- Idretten har gitt meg mye mer enn jeg har gitt den, sa han og fikk stående applaus!

Sajandan som nå får en vesentlig rolle under OL-ildens ankomst til hovedstaden. Nå venter hjemkomsten og heltestatus i Furuset, Høybråten og Stovner og ikke minst i Groruddalen.

De to andre virkelig store navnene på Idrettsgallaen ble Mats Zuccarello og Petter Northug jr. Zuccarello stakk av med prisene Årets lagspiller og Utøvernes pris, mens Petter Northug jr. ble kåret av det norske folk til Årets navn. Takket være hans enorme prestasjon i VM i Falun 2015 stakk han også av med Årets mannlige utøver-prisen. Hege Riise, som bare trodde hun skulle på en fest på Lillehammer, ble totalt overrasket av å bli hedret med Hedersprisen! - Jeg er sjokkert, sa den høyt meritterte fotballspilleren som blant annet kan vise til et VM-gull i 1995 og et OL-gull i Sydney 2000.

Her er vinnerne fra Idrettsgalla 2016:

Årets ildsjel - Sajandan Rutthira

Årets kvinnelige utøver - Therese Johaug

Årets mannlige utøver - Petter Northug jr.

Åpen klasse - Thea Therese Vingmark Næss

Årets lag - Håndballjentene

Årets lagspiller - Mats Zuccarello

Årets teamprestasjon - Hopplandslaget, menn

Årets gjennombrudd - Henrik Christiansen

Årets kvinnelige funksjonshemmede utøver - Sarah Louise Rung

Årets mannlige funksjonshemmede utøver - Tommy Urhaug

Årets trener - Alexander Stöckl

Idrettsgallaens hederspris - Hege Riise

Årets forbilde - Kjetil Jansrud

Utøvernes pris - Mats Zuccarello

Årets navn - Petter Northug jr.